maandag 3 december 2012

Yab Yum - Het circus van de nacht (recensie)

Een productie naar het wereldberoemde bordeel Yab Yum, een musical met spectaculaire dans-acts en een verhaal gebaseerd op het boek van Theo Heuft. Ik was er bij in Theaters Tilburg!

Eerlijk is eerlijk, na twee weken geluid verzorgt te hebben voor een Sinterklaasmusical ben je toch echt wel klaar met Sinterklaas. Daarom besloot ik om 20:00 op 2 December de show van Yab Yum te pakken van 20:15 in Theaters Tilburg. Weten hoe het was?

Net vijf minuten over tijd neem ik plaats op het balkon waar ik als 'laatkomer' mag zitten totdat het pauze is. Omdat ik net wat later binnenkom heb ik een stukje van de voorstelling gemist, ondanks dat het niet meer is dan vijf minuten is het wel vervelend. Maar dat mag de pret niet drukken, bijna direct na binnenkomst wordt ik overweldigt door de stemmen van diverse bekende acteurs die samen met de live band een gevoelig liedje ten horen brengen.

De voorstelling draait allemaal om het bordeel Yab Yum waar vrouwen een tweede leven leiden en waar we een kijkje krijgen in de dagelijkse realiteit van de prostitutie. Een plek waar rijke zakenmannen en succesvolle BN'ers genieten van hun geld en dat maar al te graag inruilen voor dure drankjes en seks. Maar dat is nog maar een topje van de ijsberg, Yab Yum wordt onverwachts meegesleurd in het criminele circuit, prostituee Angel wordt verlieft op gangster Kees die het heeft gemunt op het overnemen van Yab Yum.

Maar ondanks dat ik veel verwachte van deze musical die geschreven is naar het boek van Theo Heuft viel het mij toch een beetje tegen. Het decor is fantastisch, de band klinkt super en het licht en geluid sluiten goed aan op de voorstelling. Maar qua verhaal is het een beetje slap, gewoon allemaal net niet. Het stuk kwam moeilijk op gang. Dit komt mede doordat het stuk niet samenhangt. De adembenemende dansacts komen letterlijk en figuurlijk uit de lucht vallen waardoor het vrij rommelig aanvoelt. Door de vele acteurs die meespelen raakte ik zelf af en toe de draad kwijt en kon ik niet goed onderscheiden wie wie was. Pas tegen het einde werd het mij duidelijk, en dat is helaas te laat.

Anderzijds zijn de gast-acts van diverse internationale dansers wel adembenemend en krijgt Richard Groenendijk meerdere keren de gehele zaal aan het lachen. De plus en de minpunten wegen daarom ontzettend tegen elkaar op. Yab Yum - het circus van de nacht is een leuke en boeiende musical met diverse bekende acteurs zoals Nelly Frijda, Bas Muijs maar verliest soms gedurende de avond zijn glans.