zondag 6 januari 2013

Weglopen van topshows

Staat het theaterseizoen er gewoon niet naar of begint het toch aan mij liggen? Ik betrap mijzelf de laatste maanden namelijk steeds vaker op het weglopen bij diverse voorstellingen in Theaters.

Met een bijbaan in o.a de media zie ik jaarlijks tientallen voorstellingen door heel Nederland. Van de topshows tot opkomende artiesten voor o.a mijn radioprogramma bezoek ik ze allemaal. Helaas moet ik toegeven dat ik steeds vaker blijf zitten bij de opkomende artiesten en steeds vaker wegloop van de topshows.

Het theaterseizoen is inmiddels halverwege en ik moet zeggen dat het mij nog niet erg verrast heeft, voor mij was de knaller van het jaar Najib Amhali die ik in het ParkTheater bezocht. Uiteraard waren er voorstellingen bij waar ik niet veel op aan te merken kan hebben zoals Tineke Schouten en Wicked. Maar toch loopt niet alles op rolletjes, ook niet bij de grote namen...

Ik bezocht onder andere afgelopen maand 'Lover of Loser', een musical naar het boek van Carry Slee. Helaas was de voorstelling voor mij en sommige andere bezoekers van het theater geen succes. Het ontzettend boeiende verhaal van Carry Slee werd namelijk verteld in vorm van een spelshow waar de hoofdrolspeelster keuzes moest maken waar het publiek dan weer bij in kon springen. Buiten dat het ontzettend vervelend was dat de te overdreven spelshow door het verhaal heen kwam was het ook nog eens meer dan duidelijk dat de gemaakte keuzes van het publiek geen grote invloed hadden op het verhaal. Of je nu voor A of B koos, je kwam altijd terecht bij C. Ik had liever gezien dat het interactieve gedeelte van de musical geschrapt zou zijn en we gewoon meegesleurd zouden worden door het ontzettend goede verhaal van Lover of Loser en de geweldige geografie van Dan Karaty. Want buiten het bovenstaande om was het acteren, dansen en zingen meer dan prima vormgegeven.

Maar buiten Lover of Loser schrok ik ook enorm van Aspects of Love, een voorstelling van Joop van den Ende. Ik kon niet meekomen in het toch krachtige verhaal van deze musical, dat kan wellicht komen omdat 90% van de musical gezongen wordt. Aan het geluidsontwerp (Jeroen Bas) was niets aan te merken. Ook voor het changeren van het decor wil ik graag mijn respect uitspreken, helaas moet ik het daar wel bij houden omdat de voorstelling mij verder totaal niet trok. Ik was te snel het verhaal kwijt, sterker nog.. Ik heb het nooit gevonden.

Ik ben ontzettend benieuwd naar de tweede helft van dit seizoen, ik heb onder andere een persoonlijke uitnodiging ontvangen om de nieuwe voorstelling van Rob en Emiel bij te komen wonen. Daarnaast ben ik ook ontzettend benieuwd naar de musicals Hema, Annie en Sister Act. Maar daarover uiteraard later meer op www.BasOeijen.nl.

Bas Oeijen