maandag 4 februari 2013

Première– The Buddy Holly Story (recensie)

Helaas zonder fotocamera en opname-set stap ik Theaters Tilburg binnen voor de feestelijke première re van The Buddy Holly Story. Vandaag gaat The Buddy Holly Story na 8 try-outs, 1 voorpremière eindelijk in première! En ik was er bij!

Buddy wie? Dat was een van mijn eerste reacties toen ik hoorde dat ik de voorstelling ging bezoeken, ik heb me daarna ook bewust nooit verdiept in het verhaal en de muziek van Buddy Holly. Ik ging helemaal zonder verwachtingen of vooroordelen naar de musical toe. Bij binnenkomst werden we feestelijk onthaald door de gastheren en vrouwen van Theaters Tilburg, terwijl half bekend Nederland glimlacht voor de camera’s breng ik mijn jas naar de garderobe en neem ik plaats met een heerlijk bakje koffie in de foyer om het programmaboekje door te nemen.

Rolverdeling
De hoofdrol wordt gespeeld door voornamelijk leadzanger van Di-Rect: Tim Akkerman. Perfect gesneden voor deze rol, hij heeft de looks en het talent. Desondanks hij nooit droomde van een rol in een musical droomde hij er wel van om de voetsporen te treden van zijn held: Buddy Holly!

Verder bestaat de cast uit Frans van Deursen die bekend is van de Televisieserie: ‘In de Vlaamse pot’ (1990) en later van diverse grote musicals. Daarna volgt Joy Willekes, bekend van de film ‘Alles is familie’ (2012), Alexandra Alphenaar bekend van GTST en tot slot Gery Mendes die bekend is van de film ‘Carmen van het Noorden’. Deze cast speelt onder de regie van Peter de Baan en de musical wordt geproduceerd door Albert Verlinde en Jeroen Dona.

Klopt het?
Zodra de voorstelling begint valt een absolute stilte in de schouwburg in Tilburg, iedereen zit te popelen om het nieuwe prachtpraaltje van Albert Verlinde te mogen aanschouwen. En een prachtpraalje is het zeker! De rode draad door de perfect samenhangende musical zijn de laatste jaren van Buddy Holly waar hij afstapte van de countrymuziek en zijn eerste stappen zette in het o-zo slechte rock&roll leven. De musical vertelt het hele verhaal van Buddy,  het platencontract bij Decca naar Norman Petty om vanaf daar de hele wereld te zien. Diverse hits zoals That ‘ll Be The Day, Peggy Sue en La Bamba komen voorbij. Stil zitten dus zeker geen optie!

Foto's: Metro, ED

Buiten de geweldige muziek wordt het verhaal van Buddy die op 22jarige leeftijd overleed bij een vliegtuigongeluk op een unieke manier verteld. Er zit een flinke dosis humor en koppigheid in waardoor het verhaal niet gaat vervelen. The Buddy Holly is gedurende het hele jaar nog op tournee en komt 19 mei 2013 opnieuw terug in Theaters Tilburg.

Dag mag je niet missen!