maandag 18 maart 2013

HEMA de musical (Recensie)

Dansende rookworsten en swingende tompoucejes en een dosis vol met humor. En dat in een voor ons allemaal bekende setting met bekende dilemma's. Klinkt leuk? Is het ook! Ik bezocht HEMA de musical!
Het jaar 2002 was een bevlogen jaar, de euro deed langzaam zijn intrede in ons land en een koninklijk huwelijk stond ons voor de deur. Namelijk dat van Willem Alexander en Maxima, en wat wij allemaal niet wisten is dat de HEMA daar een groot aandeel in had..

HEMA de musical. Alhoewel... Ik wil het ook niet persé een musical noemen, het is eerder een grote comedy soap waar in gezongen word. Dat merk je ook meteen, alle liedjes die gezongen worden zijn opgebouwd uit ludieke teksten op de muziek van een bestaand nummer. Wat trouwens totaal niet verveeld, de liedjes zorgen vaak  dat je lachspieren gaan werken. Ook is de choreografie onder de liedjes niet eentonig, er valt voldoende te zien en het geheel is lekker fris.

Verhaal
Het hele verhaal rondom HEMA draait om de stagiaire Ramona (Maaike Martens) die bezig is met inburgeren. Het Hema filiaal op de Nieuwendijk in Amsterdam is daar een ideale plek voor. In dit filiaal heersen 100% Hollandse drama's zoals; homoseksualiteit, pensioenen, relatie-stress en zwangerschap. Noem het maar op, alles komt voorbij. Voor de half Portugese Ramona is dit soms een beetje lastig, maar ze wil het leren. Sterker nog, ze moet het leren! Want Ramona is niet echt Ramona.. Nee, Ramona is eigenlijk Maxima die op het punt staat te trouwen met Willem Alexander. De hele musical draait een zo'n beetje om het inburgeren van Maxima en de bijkomende problematieken van de verschillende HEMA medewerkers. Zo wil Tilly (Wimie Wilhelm) helemaal niet stoppen op de gordijnenafdeling en wil bedrijfsleider Van Seumeren (Joep Onderdelinden) een filiaal in het warme zuiden. Kortom: hectiek! En dat is soms ook erg vervelend, soms is het lastig om  in het tweede deel het verhaal mee te krijgen. Anderzijds kwam de voorstelling voor de pauze erg langzaam op gang.

200% HEMA
Je zult gedurende de voorstelling echt niet vergeten dat de musical om de HEMA draait, alles wat bij de HEMA hoort komt aan bod. Pashokjes, intercoms, balies en zelfs de lingerie-afdeling komt voorbij in de musical. Het decor is ook prachtig uitgewerkt, je ziet echt dat je in een winkel bent. Daarnaast worden de jaargetijden zoals kerst en sinterklaas leuk uitgebeeld. Het licht sluit erg mooi aan op de voorstelling door het gebruik van TL-lampen zoals die in een winkel ook zouden hangen. Erg origineel! Daarnaast zul je als bezoeker erg veel herkennen uit het dagelijkse leven en uiteraard uit de HEMA. Een erg leuke ervaring!

Kortom: HEMA de musical is een ideale familievoorstelling voor als er een avond even flink gelachen moet worden. Je moet niet een musical verwachten met een geweldig verhaal waarvan de tranen uit emotie over je wangen rollen. De enige tranen die je zult laten, zijn tranen van het lachen!