dinsdag 14 mei 2013

De Lulverhalen (Recensie)

Hormonologen, vaginalogen, Lijf on stage. Noem het maar op, er zijn tal van voorstellingen die in het theater hebben gestaan dit seizoen voor vrouwen. Eerder heb ik al Hormonologen bijgewoond en aanstaande week bezoek ik in Goirle LOS (Lijf On Stage). Veel theater voor vrouwen dus, maar is er ook wel iets voor mening mannelijk theaterbezoeker?

Jawel! Howard Komproe presenteert dit seizoen een voorstelling voor mannen: De Lulverhalen!
Desondanks dat vrouwen vinden dat mannen het theater domineren blijkt toch tegenovergestelde waar te zijn. Er zijn tal van voorstellingen voor vrouwen en initiatiefnemer van de Lulverhalen (Howard Komrpoe) brengt daar verandering in. Dit seizoen staat er een ongenuanceerde voorstelling op de planken gevormd door zo'n 80 mannen. Als ik de voorstelling bezoek in Tilburg schrik ik een beetje van de matige opkomst. Er zit zo'n 250 man in de zaal. Toch krijgt Howard het al naar 5 minuten zover dat het klinkt alsof er 500 man aanwezig is in de pittoreske schouwburg van Tilburg. Hiermee is de toon gezet. Howard Komproe begint zelf met zijn eigen lulverhaal. Hij vertelt over hoe hij vroeger analoog aan oog-hand coördinatie moest doen in vorm van de Wehkamp gids. De zaal ligt onder het monoloog van Howard meerdere malen helemaal dubbel. De eerste toon is gezet, en hoe!

Slotapplaus in Tilburg
Howard maakt inmiddels de zaal niet veel later klaar voor de eerste gast: Hans Aarsman. Je verwacht hierbij een echt Lulverhaal met diverse grappen over zijn achternaam. Maar niets is minder waar, Hans is geen type voor het theater en dat merk je. Hij geeft een ludieke presentatie over de Lul en hoe hij kan reageren in diverse situaties. Hieruit komen een aantal interessante feiten en cijfertjes naar boven over bijvoorbeeld Homoseksualiteit. Toch voelt het niet lekker aan, het is vermakelijk maar verder niet onwijs grappig.

De tweede gast van dit bijzonder avondvullend programma was Toine van Peperstraten, als het aan mij
had gelegen was hij dan ook lekker thuis gebleven. Daar waar Hans nog vermakelijk was schoot Toine flink te kort. Hij vertelde ons vooral over zijn nogal succesvolle carrière als sportverslaggever en eindigde met een slechte grap en een mislukte fade-out omdat de lichttechnicus te laat was. Toch jammer, het is duidelijk dat van Peperstraten niet thuis hoort in het theater. Alhoewel, zijn ego vulde het podium toch wel aardig.

Na Toine wordt Kees van Amstel verwelkomd in Tilburg, een cabaretier ontstaan uit de Comedytrain. Het is duidelijk dat hij vaker op het podium te vinden is, hij weet het publiek direct in te palmen. Het is duidelijk, Kees gaat de avond geweldig afsluiten! Hij weet samen met Howard de meeste glimlachen op de gezichten van Tilburg te toveren. En dat was nodig om de avond toch lekker te laten voelen. Met Kees is de avond ook ten einde gekomen, Howard sluit nog even snel af waarna de heren doorschieten naar een fotomomentje en het slotapplaus.

De Lulverhalen is zeker geen slecht concept, je moet het alleen treffen met de gasten. Zo spelen bijvoorbeeld ook Roué Verveer, Theo Maassen, Dolf Janssen en Sjaak Bral ook mee in deze productie. Op deze manier worden de grote theaternamen afgewisseld met onbekende namen. Geen probleem, want dat zorgt er voor dat het programma ontzettend gevarieerd is. Maar ik adviseer je wel dat je even controleert welke gasten op jou persoonlijke voorkeur aansluiten, voordat je deze voorstelling bezoekt. Op deze manier kun je een avond uitzoeken die bij je past.