vrijdag 14 juni 2013

Yamato - The Best of 20 years Yamato (Recensie)

Elke stad heeft wel een fanfare of een drumband. Vele vormen van (top) vermaak zijn al voorbijgekomen op het gebied van drums. Van Slagerij van Kampen tot de lokale drumband. Toch kunnen geen van alle tippen aan het Japanse Yamato die inmiddels al 20 jaar muziek maken over heel de wereld. Ik bezocht de jubileumvoorstelling in Tilburg!

Taiko, ook wel "dikke trommel" is een drumvorm die al 2000 jaar bestaat en vooral gespeeld wordt in Japan, China en Korea. Het is totaal niet te vergelijken met drummen op een drumstel. Bij Taiko wordt een intensieve combinatie van dans, attitude en uithoudingsvermogen  gecombineerd om de diverse taiko's te bespelen. We kennen diverse maten taiko's zoals we die ook bij andere trommels kennen, elk formaat heeft zijn eigen geluid. Dit geldt ook voor de diverse soorten stokken die een "Bachi's" genoemd worden. Yamato gebruikt dit concept nu 20 jaar op een succesvolle wijze in theaters over de gehele wereld. Zo ook dit jaar in de Nederlandse theaters.

Al meteen kom je in de sfeer als je de theaterzaal binnenloopt en je het geweldige decor van de avond al mag aanschouwen. Bij aanvang van de voorstelling krijgen we een intro-filmpje te zien van wat Yamato de afgelopen jaren heeft gedaan. Vanuit dit filmpje worden we soepel meegenomen in een sessie muziek die ons vrijwel direct  een geweldige avond beloofd.

Een van de mooiste dingen is het plezier dat Yamato zelf uitstraalt. Ondanks dat Taiko erg intensief is blijven de dames en heren zichtbaar genieten  van de muziek en het publiek. Ook de reacties bij het publiek zijn erg positief. De zaal danst, klapt en beweegt mee op het ritme van de muziek. Ook daar komt Yamato erg sterk in naar voren. De interactie met de zaal speelt een grote rol in deze grootse voorstelling van Yamato.

Een van de hoogtepunten van de voorstelling is de battle tussen de mannen en de vrouwen. De zaal leeft ontzettend op en steunt op basis van applaudisseren de hoor hen gekozen partij. Je merkt dat de zaal eigenlijk een beetje tegenover elkaar wordt opgezet wat zorgt voor een erg energieke ervaring. Vanaf dit moment gaat alles in een versnelling, de rest van de avond 'speelt' Yamato erg met het publiek. We klappen en stampen ritmes na die ons worden voorgedaan en voelen haast ook wat het gezelschap op het podium voelt. Het geheel is erg gebalanceerd, de leden van Yamato wisselen elkaar af en hebben ieder een eigen solo-moment waarna ze een uitgebreid applaus ontvangen van het publiek.

Een avondje Yamato is wel degelijk een aanrader. Niet alleen om het feit dat de show staat als een huis, maar ook om het feit dat het echt even wat anders is. Desondanks ik afgelopen half jaar meer dan 50 theatervoorstellingen heb gezien heb ik toch erg genoten van de energie en muziek van Yamato. De mannen en vrouwen van Yamato brengen een fantastische samenhang tussen drums, humor en interactie die je niet snel zal vergeten.

Foto's: (c) Hiroshi Seo, Yamato official website