zondag 15 september 2013

Circus Hans Klok - The New Houdini (Recensie)

Zomaar een Nederlandse jongen die begint met goochelen en eindigt als een van de grootste illusionisten wereldwijd.  Na vele theatertours kiest hij voor een eerbetoon aan zijn eigen idool: 'Harry Houdini'. De man bekend van de legendarische ontsnappingstruc's. Houdini wist zichzelf zelfstandig te bevrijden uit dwangbuizen, handboeien en liet zichzelf levend begraven. We kunnen dus wel stellen dat Houdini een van de grootse illusionisten uit de geschiedenis is. Met de voorstelling 'The New Houdini' wil Hans Klok naar datzelfde niveau stijgen. Of hij de titel 'The New Houdini' werkelijk waard zou zijn ging ik ervaren in Theaters Tilburg op zondag 15 september.

De opening van de voorstelling begint erg strak met een blacklight act. Een grote groep acteurs danst naadloos mee in deze mooie opening die naadloos overgaat in diverse thema's met de daarbij behorende acts, verdwijningen en illusies. De opbouw van de avond duurt enkel net iets te lang. Dit komt mede doordat het deel voor de pauze veel themawerk bevat. Vele mooie dansjes, rekwisieten en kleine danwel grappige acts komen voorbij.  Het gaat soms in een sneltrein vaart en soms zoekt Klok samen met de zaal de rust op en vertelt hij over zijn jeugd. Hij vertelt hoe hij als kind naar Houdini opkeek en hoe hij geïnspireerd werd om deze voorstelling op de planken te krijgen. De interactie met de zaal is sterk, Hans laat een aantal keer bezoekers op het podium komen om zijn acts te controleren op 'echtheid' en heeft daarnaast een goed gevoel voor humor. Het mooie van de avond is dat Klok je regelmatig meeneemt naar gigantische acts met allerlei grootste effecten en toebehoren terwijl je vijf minuten later naar een fascinerende kaart-truc kijkt. We kunnen dus zeker stellen de avond erg divers is.

Circus Hans Klok - The New Houdini, zou uiteraard niet compleet zijn zonder een aantal bijzondere gastoptredens. Ook dit seizoen heeft hij wereldwijd een aantal topacts verzameld. Zo voeren Shcherbak & Popov, de winnaars van de Gouden Clown 2013 een bijzondere act op waarbij allerlei stunts gebaseerd op eigen kracht en eigen lichaam voorbij komen. Ook de bijzondere Seyranyan sisters uit Mexico voeren een bijzondere act op. Zij proppen zich samen in een klein doorzichtig kistje van nog niet eens een vierkante meter alsof het niets is. Maar ook de onwijs gespierde heren Strakhov uit Oekraïne verbazen ons met geweldige handstandacrobatiek. Kortom, niet alleen Hans Klok zelf verbaast in deze voorstelling!

Hans Klok zou Hans Klok niet zijn als we niet meegenomen zouden worden in de achtbaan van spectaculaire acts. Net voor de pauze doet hij zijn eigentijdse versie van 'het doorgezagen weesmeisje' waarbij hij een jonge dame gemakkelijk in 3 stukken verdeelt en terug in elkaar zet. Vanaf dit moment gaat alles in de versnelling. Klok komt na de pauze terug met gigantische acts op (inderdaad) het niveau van Harry Houdini. De climax van de avond wordt bereikt als Klok zijn 'Jaws of Death' act op gaat voeren. Hij laat zichzelf door iemand uit de zaal in een dwangbuis opsluiten en hangt ondersteboven aan een gigantische stalen constructie met bijna dichtslaande grijpers. Het spelletje van leven op dood wordt in 90 seconden gespeeld als het spantouw, doordrenkt van benzine wordt aangestoken. Je voelt de spanning, de adrenaline en vooral... het puntje van je stoel!

Circus Hans Klok - The New Houdini is een voorstelling op topniveau die zeker een theaterbezoek waard is. Op een paar kleine schoonheidsfoutjes na lijkt alles te kloppen in deze moderne theatershow. Het licht, het decor, de muziek en de special effects sluiten naadloos aan op wat er op het podium gebeurt. Laat de narcist in jezelf een avondje thuis en laat je verwonderen door Hans Klok, of ook wel: The New Houdini!