donderdag 26 september 2013

Sprookjesmusical Klaas Vaak (Recensie)

De nieuwe familiemusical van de Efteling is een productie op niveau. Al bij binnenkomst in de zaal wordt je meegenomen naar het sprookjesachtige van de Efteling. Een bijzonder gevoel wat geen enkel ander theater je kan geven. We zien op het podium een trap staan tegen de maan met daarnaast een lichtschakelaar. Bij aanvang van de voorstellingen wordt de trap beklommen, de schakelaar overgehaald en worden we meegenomen naar het zandkasteel van Klaas Vaak.

De musical vertelt het verhaal van de jonge hoofd zandkabouter Korrel (Karel Simons) die net geslaagd is voor het examen ‘hoofd z
andkabouter’. Dit moet uiteraard gevierd worden met alle andere zandkabouters in het zandkasteel van Klaas Vaak. Maar het is niet lang feest, Klaas Vaak (Diederik Rep) schrikt zich een hoedje als hij hoort dat de kinderen in het sprookjesbos geen fijne dromen meer hebben. Hij gaat samen met zijn uil Oehoe (Willem-Jan Stouthart) en Korrel op onderzoek uit. Waar komt dat zwarte slaapzand vandaan? En heeft er misschien de boze heks Noxana (Eline Schmidt) iets mee te maken?

Cast & Producenten
De rode draad van deze voorstelling is erg laagdrempelig gehouden zodat kinderen de voorstelling goed kunnen volgen. Toch zit er in de voorstelling voldoende volwassen humor zoals we dat van Efteling Theater Producties gewend zijn. Dit maakt het een echte familievoorstelling. Ook de interactie met de zaal is erg leuk en verfrissend. Wat erg bijzonder is dat de hoeveelheid kinderen die meespelen in deze productie. De zandkabouters worden elke voorstelling gespeeld door een nieuwe groep jonge kinderen. Zij staan voor het eerst op het podium en springen en dansen vrolijk in het rond. Wat het erg leuk maakt is dat zij ook echt in de spotlight worden gezet. Dit bijzondere concept wordt voor het eerst gebruikt in de Nederlandse theaters. In totaal spelen er 607 kinderen mee in deze gigantische kindercast. Naast de zandkabouters speelt er ook een selectief groepje kinderen de rollen van ‘Hans & Grietje’, de ‘Kikkerprinses’ en Roodkapje.  Onder deze groep van 12 kinderen vallen ook de zusjes Vajén en Venna van den Bosch bekend van diverse andere grote musicals en van The Voice of Holland, zij spelen de rol van Kikkerprinses vol passie.

Kindercast, met rechts Vajén van den Bosch
Het is een lekker lopende musical die geschikt is voor jong en oud. De climax van de avond wordt bereikt als ‘Heks Noxana’ haar solo zingt die geweldige uithalen bevat. Er zitten stiekem nog best verbazende momenten in. Zoals bijvoorbeeld de Kat van ‘Noxana’ (Karel Simons) die erg atletisch over het podium beweegt. Dit allen in combinatie met; een dynamisch lichtplan, prachtige muziek en een origineel decor zorgt voor een bijzondere theaterervaring voor jong en oud.