zaterdag 5 oktober 2013

Djemm - Vet (Recensie)

In 2011 bezocht ik per toeval een theaterproductie van het Waalwijkse' Djemm' in Theater de Leest in Waalwijk. In die tijd zette deze jonge amateurvereniging een succesvolle musical op de planken die gebaseerd was op de TV-serie 'Glee'. Inmiddels bestaat de musicalgroep 10 jaar en vieren ze hun jubileum met de productie 'Vet'!

De musical 'Vet' vertolkt eigenlijk het verhaal van Grease, we worden meegenomen naar de jaren 50 waar we een kijkje nemen in het schoolleven op een echte Amerikaanse Highschool. We volgen het verhaal van de Australische Sandy die in de zomervakantie smoorverliefd wordt op de stoere bink Danny. Helaas blijkt aan het mooie snel een einde te komen als de twee na een liefdevolle vakantie terugkeren naar school. Per toeval komt Sandy op dezelfde Highschool terecht als Danny. De liefde is nog steeds aanwezig, maar het lijkt wel nog maar van één kant te komen. De stoere bink Danny, lid van de 'T Birds'  ziet Sandy namelijk helemaal niet meer staan. Het lijkt er op dat Danny zijn imago niet wil schaden aan de truttige Sandy, toch geeft ze niet op en blijft ze proberen de liefde van Danny te winnen...

'Vet' is een jonge en krachtige productie die zich weet te onderscheiden van diverse andere regionale amateurverenigingen. De 22 acteurs die meedoen hebben allen duidelijk hun passie op het podium liggen. De groep straalt energie en enthousiasme uit die de zaal ongelofelijk aansteekt. De voorstelling verloopt soepel en er zit een enorme dosis humor in verwerkt. Het 10 koppige live-orkest is daarbij zeker niet weg te denken, samen met de acteurs brengen zij vele bekende nummers van Grease ten gehore die iedereen weer mee terug in de tijd neemt.

Slotapplaus in Waalwijk
Djemm weet haar tiende productie weer succesvol op de planken te zetten. De voorstelling neigt erg naar het professionele theater toe. Het enige wat deze productie mist is een pakkende climax, desondanks de voorstelling een prima opbouw bevat, is er geen hoogtepunt aanwezig. Geen probleem, maar anderzijds wellicht ook wel weer jammer. De keus van Djemm om het verhaal in ludieke vorm te vertellen is erg gewaagd, normaliter is dit een verhaal wat ontroerd. Dat gevoel ervaarde ik bij Djemm niet, ik heb meerdere malen kunnen lachen om de leuke dialogen en opmerkingen. Buiten dat is het totaalplaatje is gewoon goed, zo goed dat je wellicht de kleine stukjes onzuivere zang en andere kleine schoonheidsfoutjes niet hoort of ziet. Kortom: een fijne avond uit om je gedachten even lekker op nul te kunnen zetten en mee terug te gaan in die goede oude tijd!