zondag 6 oktober 2013

Flashdance (Recensie)

29 september 2013 ging Flashdance in première in Tilburg. De nieuwe musical van Albert Verlinde Entertainment werd met open armen ontvangen door genodigden en de aanwezige pers. De nieuwe musical vertolkt het verhaal van de film uit 1983. Ook ik liet me meenemen door het bijzondere verhaal van  de musical Flashdance!

De musical vertelt het verhaal van het jonge meisje Alex (Anouk Maas) die werkzaam is in een staalfabriek. Als bijbaan danst Alex in de door de crisis getroffen 'Harry's Bar' samen met haar vriendinnen Tess (Marjolein Teepen), Gloria (Jantien Euwe) en Kiki (Rubiën Florens Vyent). Toch is niet alles koek en ei, in de staalfabriek dreigen er ontslagen aan te komen en ook Harry's Bar lijkt onder te gaan aan de concurrentie van overbuurman CC (Gery Mendes) die een pikante nachtclub beheert. Alles wordt alleen maar erger als Nick (Jim Bakkum) op het toneel verschijnt, de jonge rijke bedrijfsleider wordt verliefd op Alex. Het begin van een mooi liefdesverhaal is daar, maar dat is niet altijd van twee kanten. Alex ziet het in eerste instantie niet zitten om een relatie aan te gaan met haar baas. Ze gaat door met haar leven waar ze ook nog eens de droom heeft om aangenomen te worden op de grote dansacademie, Shipley. Terwijl Alex vecht voor een aanname op de dansacademie vecht Nick nog steeds voor de liefde van Alex...

Het feel-good verhaal van Flashdance is een vervormd tot een sterke musical. De personages zijn sterk en wekken veel empathie op. Vooral Carry Tefsen die de rol van Hannah vertolkt is weer helemaal thuis op het podium. Maar ook Joey Schalker kan prima accommoderen op het podium in de ludieke rol als barman en cabaretier Jimmy. We mogen dan zeker wel stellen dat de personages zeer sterk zijn, net als het verhaal van Flashdance. Dit zorgt voor een goede basis die wordt aangevuld door een onwijs sterke choreografie en een geweldig live orkest.

De musical Flashdance neemt je mee in de waan van de jaren 80 doodmiddel van de lekkere hits zoals 'What a Feeling', 'Gloria', 'Manhunt' en 'I Love rock and Roll'. Alle nummers worden vol kracht gezongen en bezorgen je op zijn tijd een flinke dosis kippenvel. Ook het decor, het licht en de special effects zijn adembenemend. Neem bijvoorbeeld het splash moment waar Anouk Maas liters water over zich krijgt in een spectaculaire dansact. Het is fris, vernieuwend en vol passie. Dit is zeker een voorstelling die je dit theaterseizoen niet mag missen!

Slotapplaus in Tilburg