zondag 20 oktober 2013

Klaas van der Eerden - Sixpack (Recensie)

Nadat Klaas van der Eerden zijn voorstelling 'Breedbeeld' ruim 170 keer heeft gespeeld ging hij afgelopen week met zijn nieuwe voorstelling 'Sixpack' in première in de Meervaart in Amsterdam. Deze zevende avondvullende theatervoorstelling is eigenlijk een best-off voorstelling waarin Klaas het beste uit de afgelopen zes voorstellingen in één programma heeft gestopt. Ik bezocht de voorstelling in de Studiozaal in Tilburg.

Het is even wennen als ik binnenkom in de kleine zaal van Theaters Tilburg. Afgelopen jaar stond hij immers met zijn voorstelling 'Breedbeeld' in de grote zaal die met open armen door Tilburg werd ontvangen. Ook vandaag is de studiozaal goed gevuld met nieuwsgierige cabaretliefhebbers. Als het zaallicht dooft komt Klaas oplopen met zijn dwarsfluit waarmee hij door het het bespelen van zijn dwarsfluit en beatboxen een frisse en verrassende opening neer zet. Na zijn openingsact worden we mee teruggenomen naar het begin van zijn carrière waar hij in 1999 de Wim Sonneveld-prijs won, waarop hij soepel overgaat op zijn eigen jeugdige jaren. Hij vertelt over hoe hij zelf nog niet geloofde dat hij op het podium thuishoorde en over het moment dat hij zijn eerste muziekinstrument kocht. Het is een vrij vlotte voorstelling en zonder dat je het je beseft heeft Klaas het 10 minuten later alweer over hangjeugd. Op deze manier laat hij vele bekende sketches in hoog tempo voorbij komen. Juist het tempo in de voorstelling zorgt voor een constante focus waarmee Klaas de zaal in zijn greep houdt. Hij heeft een goede balans gevonden tussen dialoog en muziek waardoor je eigenlijk niet merkt dat Klaas de hele avond van de hak op de tak springt.

Er wordt hard gelachen in de zaal als Klaas zijn bekendere sketches opvoert uit zijn vorige theatervoorstellingen. Hij vertelt over hoe hij alleen op vakantie ging maar werd tegengehouden door de metaaldetector en daarom maar op een rampzalige wintersportvakantie ging. Er heerst een ontspannen en laconieke sfeer die lekker huislijk aanvoelt in de kleine zaal in Tilburg. Het heeft zeker zijn charmes, het lichtplan is voor een kleine zaal erg divers en de vele technische snufjes zorgen ervoor dat Klaas op originele wijze van simpele geluiden een muziekstuk kan maken. Vooral na de pauze gaat de voorstelling in de versnelling en vertelt Klaas over zijn motorfietsen en het jaarlijkse terugkerende evenement genaamd 'Luilak'. Een leuk en divers stuk waar de nodige verassingen in verwerkt zitten. Het einde is iets wat abrupt en de toegift is eigenlijk net iets te kort, maar dat zijn kleinigheidjes.

Het is met 'Sixpack' een goede stap geweest om voor een best-off voorstelling te gaan, het is een goede kans om kennis te maken met het beste van Klaas van der Eerden. Zowel de fans als de nieuwe theaterbezoekers hebben een leuke avond waar lachen de standaard is en waar verassingen niet zijn uitgesloten. Dit mag je als cabaretliefhebber dit theaterseizoen dan ook zeker niet missen.