maandag 18 november 2013

Ben Saunders - Ik, ben Saunders (Recensie)

Ben Saunders, een jonge gast die ooit per toeval meedeed aan een talentenjacht op Televisie. Nu, twee jaar later heeft hij twee albums uitgebracht en inmiddels al tal van grote muziekprijzen gewonnen. Daarnaast tourt hij dit seizoen door Nederland met zijn allereerste theatertour genaamd 'Ik, ben Saunders'. Ik bezocht de theatervoorstelling in Tilburg

Ben won op 21 januari 2011 het welbekende televisieprogramma 'The Voice of Holland', daarna ging alles
in een sneltreinvaart. De jonge gast bezocht de auditie nadat hij de vorige nacht op een heftig feestje was geweest. Zelf had hij het idee dat hij eigenlijk gewoon helemaal beter niet kon gaan maar toch wist hij de Jury in de eerste ronde te verassen. De daaropvolgende uitzendingen wist Saunders keer op keer Nederland te verbazen. Daarom is het zeker niet gek dat hij inmiddels al verschillende grootse muziekprijzen in zijn zak heeft zitten. Zo won hij 3 TMF Awards, een MTV Award en was hij in 2011 volgens de radiozenders 100%NL en Skyradio de beste nieuwkomer van dat jaar. Het is inmiddels wel duidelijk dat onze 'Tatoo Ben' een ware rasartiest is. Dat blijkt ook uit zijn prestaties op het podium, ook in de theaters weet Ben de bezoekers een bijzondere ervaring mee te geven.

De voorstelling begint heel subtiel in de nagebootste achtertuin van Ben, in deze knusse opstelling neemt Ben ons vanaf de eerste minuut zeer relaxt mee en brengt gevoelige liedjes. De bezoeker krijgt het gevoel even echt in zijn achtertuin te zitten en Ben probeert zichzelf dichtbij de bezoekers te plaatsen. De nuance tussen het theaterpubliek en de artiest wordt hier heel eventjes erg klein en dat is een prettige ervaring. Als Ben even later informeert of er nog vrijgezelle meisjes in de zaal zitten en die daaropvolgend een voor een al zingend opzoekt in de zaal zien we de jonge en frisse kant van Ben Saunders. Hij springt van theaterstoel naar theaterstoel en beland al liggend of zittend bij de dames op schoot. Vele artiesten zouden er nog niet eens over nadenken om op deze wijze contact te zoeken met het publiek maar Saunders heeft er zichtbaar, net als zijn enthousiaste publiek, geen problemen mee.

Waar Saunders het eerste deel van de voorstelling koos voor de intieme setting belooft hij zijn publiek net voor de pauze 'dat dit nog maar het begin is'. En dat blijkt. Als na de pauze het doek open gaat zien we Saunders terug in een heuse concertopstelling. Hierin brengt Saunders samen met zijn band vele van zijn hitjes en  neemt hij ons zelfs nog even mee naar het moment van auditie bij 'The Voice of Holland'. Hij zingt samen met de zaal zijn auditienummer 'Use Somebody'. Kippenvel gegarandeerd!

'Ik, ben Saunders' is een heerlijke theatervoorstelling waarbij je gewoon lekker onder uit kunt zakken. Ben brengt ons muziek uit allerlei jaargetijden en muziekstijlen en dat doet hij op een zeer prettige manier. Hier en daar zit een klein slordigheidsfoutje maar dat weegt zeker niet op tegen het totaalplaatje van deze voorstelling