zondag 15 december 2013

Alex Klaasen - Spuitsneeuw (Recensie)

'Een kutfeest, dat is het' als we tenminste de mening van Sinterklaas aan het begin van de voorstelling Spuitsneeuw moeten geloven. De nogal vulgaire sinterklaas opent de voorstelling met zijn ongenoegen uitsprekend over het kerstfeest, tussendoor maakt hij wat grove grappen en rekent hij nog even af met de welbekende discriminatie kwestie betreffende zwartepiet. Kortom? Een bijzonder begin van 'een kerstrevue met ballen', die we bezochten in Theaters Tilburg.

Nadat Sinterklaas zijn vertrek van het podium heeft geruild tegen consumptiebonnen ''Om zich lekker lam te zuipen'' wordt het toneel vrijgemaakt voor hoofdpersonage 'Stacy'. Zij wordt ingeleid door een zwoele voice-over die ons meeneemt naar een koude winteravond waar de jonge zwervende meid gestolen aanstekers aan nietsvermoedende voorbijgangers probeert te verkopen. Alex weet het typetje vol passie op het toneel te krijgen. Vooral als hij namens Stacy het nummer 'Verwarm me' zingt, wat gebaseerd is op het nummer 'Omarm me' van Blöf.

Terwijl we Stacy in de kou achterlaten verplaatsen we ons naar een lokale kerstmarkt waar we kennis maken met Joke, Cristien en Els. Drie dames midden 40 die eigenlijk alleen elkaar hebben. Je kent ze wel, die dames met van die te schele stemmen die alleen maar kunnen roddelen over anderen. Hier maken we dan ook kennis met collega's 'Tina de Bruin en 'Rop Verheijen' die samen met Alex deze typetjes prachtig neer weten te zetten. Erg mooi is de afwisseling en de hevigheid van de problematieken. Waar Stacy zich afvraagt hoe ze in hemelsnaam deze kerst gaat doorkomen hebben de dames heel andere dingen aan hun hoofd. Joke en Els hebben namelijk last-minute een vakantie naar Malta geboekt, maar hoe vertel je dat je beste vriendin als zij alles op alles zet om er met zijn drieën er een gezellige kerst van te maken?

Tussen de twee verhaallijnen door krijgen we een aantal geniale en hilarische sketches voorgeschoteld. Zo hijst Stacy regelmatig aan een toversigaret waardoor ze in de meest bizarre situaties terecht komt onder andere kalkoenen en overleden familieleden komen tot leven. Niets is te gek! Als je denkt dat je na de zingende en dansende kalkoenen alles gehad hebt dan heb je het goed mis. Spuitsneeuw neemt ons ook mee naar een afkickkliniek voor Rendieren en het bejaardenhuis waar de oudjes het nog over beffen en trio's hebben. De ludieke sketches worden afgewisseld door geniale covers op de muziek van vroeger en nu. Sinterklaas pakt her en der nog wat ludieke momenten en zorgt er voor dat de avond een bijzonder smaakje krijgt.

Met Spuitsneeuw brengt Alex Klaasen in samenwerking met regisseur 'Albert Jan van Rees' een bijzondere productie naar het theater. Samen met Tina en Rop weet hij een bijzondere kerstproductie naar de Nederlandse theaters te brengen. Erg mooi is de laagdrempeligheid in deze voorstelling, je kunt lekker onderuitzakken en je laten meenemen door de verschillende typetjes en hun eigen kerstproblematieken. Zeker een aanrader als je niet op zoek bent naar de zoveelste cliché kerstvoorstelling, maar naar even echt iets anders!