dinsdag 24 december 2013

De kleine blonde dood (Recensie)

We kennen Albert Verlinde Entertainment van de vele grootse producties zoals Grease, Doe Maar, Hairspray en momenteel de musical Flashdance. Stuk voor stuk sterke musicals die hun strepen geheel terecht verdiend hebben. Toen op 9 december 2013 'De kleine blonde dood' in Den Haag haar premieire beleefde werd de musical door het theaterpubliek met open armen ontvangen. Een goede reden voor ons om deze bijzondere productie bij te wonen in de pittoreske schouwburg van Tilburg.

De kleine blonde vertelt het verhaal over Boudewijn Büch (William Spaaij), een homoseksuele jongeman die opgroeide in een streng joods gezin. Zijn vader, Rainer (Frans van Deursen) is helemaal van slag en terroriseert het leven van Boudewijn door middel van zijn extreme Duitser haat. Een vader die zijn zoon niet lief kan hebben, voorleest uit verschrikkelijke boeken en samen met hem dode vlinders verzameld in een houten kistje. Niet gek dat Boudewijn toch op zoek is naar een beetje liefde. Op jonge leeftijd vertelt Boudewijn zijn schooljuffrouw Mieke (Marjolijn Teepen) dat hij ooit met haar een toekomst zal hebben. En dat blijkt, terwijl de inmiddels jong volwassen Boudewijn zijn liefde betuigt aan de mooie Fleur (Margreet Boersbroek) duikt hij in een dronken bui ook met Mieke in bed in. Niet veel later wordt de kleine Mickey (Jannes Heuvelmans) geboren.

Als later blijkt dat Mieke zichzelf nogal tegoed doet aan een flinke alcoholverslaving waardoor ze Mickey verwaarloost besluit Boudewijn zijn zoon bij haar uit huis te halen. Eindelijk vind Boudewijn zijn geluk en geniet hij van het leven samen met zijn zoon Mickey. Helaas is het geluk niet van lange duur als Mickey ernstig ziek blijkt te zijn. Een heftige inslag in het leven van Boudewijn waar hij uiteindelijk voor het geluk van zijn hersendode zoon moet kiezen. Maar zelfs dit gaat niet zonder stoot of slag aangezien Boudewijn officieel 'niets' is van zijn eigen zoon en moeder Mieke zichzelf nog steeds dagelijks nog vol giet met drank. Een heftige strijdt om zijn zoon uit zijn lijden te verlossen, is het gevolg...

Kenmerkend aan deze musical is dat producenten Albert Verlinde en Jeroen Dona in samenwerking met scriptschrijver Dick van den heuvel hebben gekozen voor een bijzondere vorm van theater. We herkennen deze vorm uit de musical Ramses die Verlinde in 2011 produceerde. Hierbij speelt het verhaal in het hoofd van het hoofdpersonage af. In dit geval is dat dus Boudewijn. Door het gebruik van deze vorm wordt het mogelijk om snel te schakelen tussen het verleden en het heden. Het verhaal van de kleine blonde dood laat dit ook gemakkelijk toe waardoor we in korte tijd een goed beeld krijgen van zowel het leven van Boudewijn als van Mickey. Deze vorm in combinatie met de sterk gecomponeerde muziek van Ad van Dijk brengt een flinke dosis aan kracht en emotie naar voren in deze productie.

De kleine blonde dood is een krachtige musical naar het boek van Boudewijn Büch. Het laat zien dat musical niet altijd een feel-good story hoeft te zijn. Het is een productie waar spel, zang en muziek op een gecontroleerde wijze samen komen. Door het gebruik van een roulerende kindercast doen de creatives wel een gewaagde poging, het is namelijkMickey die uiteindelijk echt het publiek moet raken en helaas lukt hem dat net niet..