zondag 8 december 2013

Willeke in Concert - Zo lang er maar liefde is (Recensie)

Een echte Nederlandse rasartiest die nog altijd een vaste publiekskern weet aan te spreken is onze eigen Willeke Alberti. Deze 68 jarige dame brengt al jaren vele mooie en succesvolle producties naar het theater. In oktober ging naar nieuwe voorstelling 'Zo lang er maar liefde is' in première. Een goede reden om deze voorstelling te bezoeken in de Concertzaal van Tilburg.

Willeke Alberti is een dame die al vele generaties meegaat in de muziekwereld. We kennen Willeke van haar vele Nederlandstalige hits zoals 'Spiegelbeeld', 'Morgen ben ik de bruid' en 'Telkens weer'. In 1958 begon het allemaal met duet samen met haar vader Willy Alberti, het duurde daarna maar een vijf tal jaar voordat Willeke haar eerste single genaamd 'Spiegelbeeld' uitbracht wat ook uitdraaide op haar eerste gouden plaat. Een succescarrière volgde met als hoogtepunten twee keer Carré waar Willeke nog steeds haar dankbaarheid naar haar publiek over uitspreekt.

In de voorstelling 'Zo lang er maar liefde is' neemt Willeke ons mee langs al haar mooie momenten in haar jarenlange carrière. Vele mooie momenten komen voorbij die Willeke zelf benoemt als cadeaus, ze vertelt over haar optredens in Carré en over de liedjes die ze over haar kinderen schreef. Na elk kort stukje dialoog zingt Willeke een nummertje met haar vijf koppige live band. Hierin brengt ze veel uit eigen repertoire maar ook erg veel hitjes van collega-artiesten. Zo brengt ze nummers van Ramses Shaffy en Toon Hermans op haar geheel eigen wijze. Hierin is de opbouw erg sterk en doordacht. Het geheel is volledig in balans en Willeke neemt de zaal heel soepel en vakbekwaam mee wat zorgt voor een prettige en ontspannen sfeer die ook onder het oudere publiek zeer goed valt. De climax van de avond wordt voor mijn persoonlijke gevoel bereikt bij het nummer 'Samen zijn' wat Willeke ooit heeft geschreven voor de kinderserie 'Pompy en de Robodoll'... Kippenvel gegarandeerd!

'Met Willeke in Concert - Zo lang er maar liefde is' weet Willeke Alberti opnieuw een sterke theaterproductie neer te zetten die een breed publiek aanspreekt. Gedurende dit avondvullend programma weet Willeke een prettige sfeer te creëren waar muziek, dialoog en gematigde interactie centraal staat. Een aanrader voor de vele generaties die met Willeke Alberti zijn opgegroeid en op zoek zijn naar een ontspannen avondje uit. Deze productie is nog tot en met 24 mei 2014 door heel Nederland te zien in de lokale theaters.