donderdag 2 januari 2014

Jeans 23 - Wings of Dreams (Recensie)

Jeans, een welbekend theaterfenomeen wat al vele jaren meegaat in de theaters van Nederland, heeft zijn strepen ruim verdiend bij de Nederlandse theaterbezoekers. Jaar in jaar uit weten zij volle theaters met een avondvullend programma op topniveau te entertainen. De formule? Een vier koppige band, negen talentvolle artiesten en een flinke berg met energie!

Een concept wat 27 jaar geleden begon, is uitgegroeid tot een gigantisch theaterfenomeen.  Al 27 jaar, 23 producties en 2400 theatervoorstellingen weten zij telkens weer een vernieuwend avondvullend programma te brengen. Ook dit theaterseizoen laat producente Wil Schilder er geen gras over groeien. Samen met een ijzersterke cast en een fantastische band weet ze ook Jeans 23 weer tot een theaterproductie op hoog niveau te vormen. Hierbij liet ze de muzikale leiding over aan Bennie Top, die daarnaast ook de drums bespeelt. Hij vormt samen met Kees de Groot (gitaar), Marco Verhoogt (basgitaar) en Shelton Telesford (keyboard) de band die de negen fantastische zangers en zangeressen begeleidt door het 49 nummers tellende programma.

Gedurende twee aktes maken we kennis met de bijzondere talenten die Jeans 23 heeft meegebracht. Ieder castlid krijgt de kans om met minimaal een nummer op de voorgrond te treden. De leden van de cast zijn zeer divers: de een draait al jaren mee in de theaterindustrie terwijl de ander nog stage loopt aan de theaterschool. Bijzonder is dat je dit niet merkt gedurende de twee uur dat ze op het podium staan. De kwaliteit en professionaliteit gaan niet verloren en allen weten zij te presteren op hoog niveau. Voor castleden Benny Hölzken, Charro-Nathan Tanamal, Marije van Sonsbeek, Diederick Ensink, Leon de Graaf, Tibisay Mercera, Tjindjara Metschendorp, Nigel Brown en Manon Prins is twee uur zingen, dansen, acteren en tientallen keren verkleden geen enkel probleem.

Jeans is altijd al een hoogstaand theaterspektakel geweest en stond bekend om zijn grote showfactor. Het is daarom mooi om te zien dat de cast met Wings of Dreams een geslaagde poging doet om een kleinschalig en dromerig gevoel over te brengen. De eerste akte bestaat vooral uit rustige nummers waardoor er een relaxte sfeer ontstaat in de bijna uitverkochte theaterzaal in Tilburg. De zaal geniet zichtbaar van de prachtige nummers zoals: 'It's a man's, man's, man's world' van James Brown en 'I can't make you love me' van Mike Reid. De climax van de eerste helft ligt bij de adembenemende covers van rasartiest Bruce Springsteen waarbij de zaal zachtjes meezingt met de castleden op het toneel. Het einde van de eerste akte belooft ons veel goeds voor na de pauze, met het nummer 'Jump' weten ze Tilburg in de benen te krijgen en terug te gaan naar de gigantische showfactor die we van Jeans gewend zijn.

Totaal tegenovergesteld aan de eerste akte volgt na een korte pauze de tweede akte die een stuk pittiger is dan de eerste. Een uur lang wordt er flink gas gegeven en ook weer teruggenomen. Een breed scala aan muziek passeert, waarbij zowel de band als de cast zichtbaar alles geven om de zaal op zijn op te zetten. De beste nummers van top-artiesten zoals Robbie Williams, Janet Jackson, Katy Perry, Alicia Keys, en Michael Jackson komen voorbij, waarbij stil zitten geen optie is!

Wings of Dreams is een muziektheatervoorstelling om bij weg te dromen, waarbij je hoopt dat je nooit meer wakker hoeft te worden. De castleden weten opnieuw een muzikaal hoogstandje op het toneel krijgen zoals we dat inmiddels van Jeans gewend zijn.  De voorstelling is wederom niet te vergelijken met welke muziekvoorstelling dan ook. Jeans is een spektakel, elke keer weer!