donderdag 13 maart 2014

Najib Amhali - I Amhali (Recensie)

Cabaretier Najib Amhali weet al jaren de harten te stelen van vele theaterbezoekers. De Marokkaanse cabaretier koos in 2013 voor een nieuwe frisse wind in zijn theaterprogramma's. Het programma 'Alles komt goed' bracht hij voor het eerst niet alleen, maar samen met een live band. Een doorslaand succes en de kaarten waren niet aan te slepen. Dat was  een goede reden om nu op dezelfde voet door te gaan. Dat doet Amhali met zijn programma 'I Amhali' waarmee hij momenteel door de Nederlandse theaters tourt. Wij bezochten deze voorstelling in Eindhoven!

Najib Amhali, de welbekende Marokkaans-Nederlandse cabaretier heeft de afgelopen jaren zijn strepen wel verdiend bij het Nederlandse theaterpubliek. In 1998 bracht hij zijn eerste theaterprogramma 'vol=vol' naar de Nederlandse theaters wat goed werd ontvangen door het nogal nuchtere Nederlandse theaterpubliek. Een succescarrière volgde en Najib bracht 5 avondvullende theaterprogramma's naar de Nederlandse theaters. Daarnaast bracht hij in 2009 een Best-Off voorstelling, waar hij de beste scenes uit zijn voorgaande programma's nog eens dunnetjes overdeed. Na zijn Best-off besloot Najib een stapje terug te doen en pas in 2012 kwam de succesvolle cabaretier terug met een nieuw theaterprogramma. Deze keer niet alleen, maar met een live band, genaamd 'PlusSupportact''.  Een zeer energiek programma wat opnieuw goed viel bij het Nederlandse theaterpubliek. Dit programma, genaamd 'Alles komt goed' was belast met wat zwaardere thema's die Najib krachtig wist te brengen. Samen met de live band bracht hij leuke en muzikale sketches. Uiteindelijk liep iedereen met een voldaan gevoel de theaterzaal uit.

Dat voldane gevoel ervaar je helaas niet als je zijn nieuwe voorstelling 'I Amhali' bezoekt.. Najib verliest met deze productie zichtbaar zijn glans. In dit achtste theaterprogramma zien we Najib op een heel andere manier theater maken dan voorheen.. Hij vertelt in dit programma vooral over zijn eigen dagelijkse leven. Zo vertelt hij over hoe hij zijn sperma liet testen in het ziekenhuis en over zijn reis naar Marokko, om daar een geboorteakte op te halen. Ook de zwangerschap van zijn vrouw wordt uitgebreid besproken. Het zijn simpele verhalen die hij afwisselt met vaak nogal slechte en zinloze interactie met het publiek. Ook de inbreng van PlusSupportAct is niet noemenswaardig. Waar het vorige theaterprogramma nog bestond uit leuke muzikale sketches, zingt Amhali nu enkel een paar eigen geschreven liedjes, waarbij de band hem muzikaal mag begeleiden.

De kwaliteit van de voorstelling ‘I Amhali’ is dus in vergelijking met de vorige voorstelling erg gedaald. Maar dat wil niet zeggen dat 'I Amhali' bestempeld mag worden als zijnde een slechte voorstelling. Najib is en blijft gewoon Najib en hij is en blijft een goede cabaretier. Entertainen zit hem in zijn bloed. Wel is te hopen dat hij met zijn volgende voorstelling weer kwaliteit naar de theaters brengt en niet op deze voet blijft doorgaan…