woensdag 2 april 2014

Musical 2.0 (Boekrecensie)


In oktober 2013 presenteerde TrioMedia het boek Musical 2.0. Een prachtig musicalboek waar schrijver Dennis Piek vakmensen aan het woord laat over hun 2.0 verhalen. Een bijzonder boek met prachtige illustraties en bijzondere verhalen. Een bundel met diverse verhalen, van theatermaker Albert Verlinde tot theaterfotograaf Roy Beusker. Musicalboek 2.0 geeft een blik in de theaterindustrie die nog nooit eerder is gegeven.



Een pure kijk in het alles wat normaliter rondom het theater afspeelt, dat is een passende beschrijving bij het prachtige boek Musical 2.0. Prachtig vanwege de laagdrempeligheid waarop het boek is geschreven maar ook zeker vanwege de oogstrelende illustraties en prettig geschreven teksten. Musical 2.0 geeft een ongenuanceerde kijk in het dagelijkse leven van artiesten en theaterproducenten. Maar ook personen waar je normaliter niet over nadenkt als je een theaterproductie bezoekt doen hun verhaal in 2.0. Zo vertelt Olaf Vughts over het succes van het Efteling Theater en probeert theaterfotograaf Roy Beusker uit te leggen dat je niet zomaar een mooie foto maakt in het theater.

Musical 2.0 geeft in een kijk in de dagelijkse theaterindustrie in Nederland. Het boek is opgebouwd in hoofdstukken die veelal gaan over een persoon die in welke vorm dan ook iets heeft te maken met theater en musical. Theatermakers, artiesten, koks, impresariaten. Nieuwkomers en oude rotten, bekend maar ook toch wel onbekende namen. Bijzonder is bijvoorbeeld het verhaal van kinderster Vajèn van den Bosh die op zeer jonge leeftijd al een rol bemachtigde in de musical ´The Sound of Music´ die Efteling Theaterproducties destijds als vaste productie programmeerde in het Efteling theater. Inmiddels, een aantal jaar verder, kennen we haar als finaliste van The Voice Kids en speelde in de musicals Droomvlucht en Shrek. Tegenovergesteld aan nieuwkomer Vajèn is het verhaal van de doorgewinterde acteur Simone Kleinsma. Een dame die aldus musical 2.0 geen introductie nodig heeft en haar strepen in de Nederlandse theaterindustrie al lang verdiend heeft.

Niet uit te sluiten is dat Musical 2.0 is het ultieme boek is voor iedere theaterliefhebber. Het boek kent een prima opbouw en een strakke maar vooral prettige vormgeving. De gebruikte illustraties vullen de verhalen beeldend aan wat zorgt voor een prettige leesstructuur en een volledige beeldvorming voor de lezer. Musical 2.0 is eigenlijk gewoon een aanrader voor iedereen die ook maar een greintje affiniteit heeft met het theater vak. Het boek is bij diverse boekenhandels en internetshops te koop voor ongeveer 20 euro.

Bas Oeijen