donderdag 29 mei 2014

René van Meurs - Voor de Storm (Recensie)


Al sinds 2005 waant René van Meurs zich in het prachtige wereldje van stand-up comedy en cabaret. Hij toert langs de theaters met diverse theatergezelschappen en dit seizoen brengt hij voor het eerst een eigen avondvullend programma naar de theaters. Dit theaterseizoen en aanstaand theaterseizoen brengt hij ‘Voor de Storm’. Wij bezochten deze voorstelling in het Parktheater in Eindhoven.



Het begon voor de cabaretier allemaal in 2005 op een internetforum, hij gaf op dat forum aan dat hij wou beginnen met stand-up comedy en kreeg de kans aangeboden op te treden op het Griffoen Cabaret Festival. Hij won daar in 2006 de publieksprijs en in dat zelfde jaar bereikte hij de finale van de Culture Comedy Award, wat uiteindelijk resulteerde in het begin van zijn theatercarrière. Hij werd niet lang daarna gecast voor het improvisatietheatergezelschap ‘Op Sterk Water’ waar hij tot 2008 lid van bleef. In 2007 sloot Van Meurs zich aan bij het welbekende ‘Comedytrain’ waar hij tot op de dag van vandaag stad en land mee afreist. Inmiddels is Van Meurs hard aan het timmeren aan zijn eigen succes. En met resultaat, in 2012 won de cabaretier zowel de jury als de publieksprijs van ‘Camaretten’ en hij toerde afgelopen theaterseizoen mee in de poule van Cabarestafette. Ook presenteerde van Meurs afgelopen jaar zijn eerste avondvullende programma genaamd ‘Voor de Storm’, die aanstaand seizoen in reprise gaat.

Van Meurs begint zijn programma met een interactiemoment over de Champions League met het publiek. De zaal bestaat vooral uit jeugdige theaterbezoekers en de interactie loopt vrij soepel. De rode draad in de voorstelling vormt zich al snel als van Meurs vertelt over zijn vader die dagelijks voor de spiegel de dag doorneemt. Als terugkerende rode draad staat hij dan ook geregeld achter een wasbak op het toneel voor de ‘spiegel’. Vanuit daar springt hij van de hak op de tak naar andere gespreksonderwerpen. Van tienermeisjes in de bioscoop, het Nederlandse immigratiebeleid tot het vervelen van caissières in de supermarkt. Zodra René op dreef is stoomt hij lekker door!

Gewaagd, vooral voor een eerste avondvullend theaterprogramma, is dat van Meurs ook zichzelf durft bloot te geven op het toneel. Zo vertelt hij over zijn verleden waarin hij gepest is, over zijn pas stukgelopen relatie en over hoe graag hij op social media ‘de toffe gast’ wil zijn die hij misschien wel helemaal niet is. Hij zegt dan ook, als echte gamer zijnde, dat hij soms maar wat graag een ‘savegame’ zou willen maken. Hij zou dan zijn leven tot dat moment kunnen opslaan en daar altijd weer naar terug kunnen gaan. Hij sneert hiermee dan ook naar de huidige problematieken in de maatschappij en zijn eigen levensloop waar hij geen invloed op kan uitoefenen. Spijtig is dan weer wel dat René iets of wat onzeker overkomt als hij op het toneel staat.

Ondanks zijn presteren praat hij zichzelf dermate veel naar beneden, dat het soms zelfs een beetje verveelt. Terwijl dat zeker niet nodig is, van Meurs is een prettige man om naar te kijken en te luisteren en door zijn jeugdige gedachtengang en een bijzondere vorm van overdracht weet hij zowel een jong als oud publiek aan te spreken. Mede dankzij het snelle tempo, de afwisselende thema’s en de twee verhaallijnen, weet René van Meurs met deze eerste theatervoorstelling een goede basis te leggen voor een verdere theater carriëre. Soms is het goed om als theaterbezoeker eens af te wijken van de grote namen en ‘bekende’ producties en een opkomend artiest een kans te geven. René van Meurs is zo’n opkomende artiest die je dan echt gezien moet hebben en waar je zeker geen spijt van krijgt. Voor de liefhebbers van cabaret is zijn programma ‘Voor de Storm’ dan ook zeker een aanrader!

Bas Oeijen

Rating: