zondag 5 oktober 2014

Djemm - Proost (Recensie)

Vrijdagavond 3 oktober 2014 presenteerde musicalgroep Djemm haar 11e theaterproductie in Theater de Leest in Waalwijk. Drie kwart jaar lang heeft de cast gerepeteerd om drie dagen de pittoreske schouwburg van Waalwijk te entertainen op hun eigen bijzondere manier. 23 Acteurs en 9 bandleden weten onder regie van Aukje van der Wiel wederom een bijzondere theaterproductie op de planken te zetten!

Bij aanvang van de musical worden we meegenomen naar de 21 jarige verjaardag van Tim de Bruin. Op deze verjaardag, of beter gezegd surpriseparty leren we zijn vrienden kennen. Een aparte en diverse groep jonge mensen die samen nog apartere stelletjes vormen. En waar relaties zijn, daar zijn ook problemen. Ieder huisje heeft inmiddels zijn kruisje, we leren dan ook de stelletjes gedurende de voorstelling steeds beter kennen. Stuk voor stuk kampen ze met hun eigen relatieperikelen Overmatig drankgebruik, overspel, verstoorde toekomstbeelden en seksuele geaardheid spelen hierbij een grote rol. En Tim zit daar maar een beetje tussenin, ondanks het feit dat hij inmiddels al 21 jaar is geworden heeft hij nog altijd niet de ware gevonden. We volgen Tim dan ook gedurende in zijn goed gewaagde poging om een vriendinnetje te zoeken. En terwijl Tim tevergeefs zoekt lijken de relaties van zijn vrienden ook niet al te lekker te lopen..

De musical vertelt gedurende drie jaar de levensloop van het hoofdpersonage Tim. Hierbij is een telkens terugkerend element zijn surprise-party's waar hij jaarlijks met zijn vrienden samenkomt. We zien relaties en vooral de relatieperikelen bij zijn vrienden tussentijds ontwikkelen. Tim, die zelf de eeuwige single in zijn vriendengroep lijkt te zijn doet daarbij een goed bedoelde poging om te bemiddelen in deze problematische relaties. Relaties worden verbroken, ontstaan en worden net op het nippertje gered. Vriendschap en relatie is dan ook het hoofdthema in deze musicalproductie. Intrigerend is hierbij de keus om tevens problematieken te schetsen die zich veel voordoen bij jongeren zelf en in relaties tussen jongeren. Hierdoor komen er zware thema's aan bod zoals overleden ouders, suïcide en onzekerheid. Ondanks dat blijft de musical fris en valt deze niet zwaar bij de theaterbezoeker.

Het verhaal kent een duidelijke structuur en is voor zowel jong als oud goed te volgen. Vanwege het feit dat sommige changementen iets wat lang duren krijgt het publiek de tijd om plotselinge plotwendingen te verwerken wat vooral prettig is voor jonge theaterbezoekers. Ondanks het feit dat de musical niet verveelt, kent deze ook geen vlotte doorloop. Vooral de opbouw naar de pauze toe is tergend langzaam en te net iets te langdradig. Nog spijtiger is dan ook het feit het slotlied van de eerste helft een zeer krachtig en energiek is ten opzichte van de opbouw naar de pauze toe waardoor de productie vanwege de pauze alsnog zijn kracht verliest.

Desondanks dat de tweede helft ook weer wat traag op gang komt weet deze wel te boeien en kent deze een aantal zeer krachtige momenten. Een noemenswaardig moment is de cover die de gehele mannelijke cast ten gehore brengt op het welbekende nummer van Dotan, 'Coming home', Een nummer wat dan wel niet alleen prettig klinkt maar ook een activerende werking heeft op het publiek die stand houd tot het einde van de voorstelling.

Djemm weet met de musicalproductie 'Proost' wederom weer een kwalitatieve productie neer te zetten. Noemenswaardig is het feit dat de producenten dit jaar niet hebben gekozen voor een feel-goodmusical maar voor een musical met een negatieve plotwending. Het theatergezelschap laat met deze 11e productie dan ook zien dat zij de capaciteiten hebben om een productie als deze te dragen en tevens kwalitatief ten tonele te brengen.

Foto's (c): Eric Meuffels