woensdag 19 november 2014

Jan Smit - Jan Live (Recensie)

Afgelopen zomer presenteerde de Volendamse volkszanger Jan Smit zijn nieuwe album genaamd 'Jij & Ik'. De gelijknamige single behaalde een gouden status en een nummer 1 positie in de Nederlandse Single Top 100. Vorig seizoen ruilde Smit de grootse poppodia 's voor de intieme theatersferen. Dat beviel hem zo goed, dat hij er dit seizoen met het theaterconcert 'Jan Live' in reprise gaat.

Op tienjarige leeftijd (1985) begon het allemaal voor de Volendamse Jantje Smit, hij betrad samen met BZN-zangeres het podium om het duet Mama te zingen. Dit resulteerde in een nummer 1 hit en tevens stond zijn naam een half jaar later in het Guinness Book of Records omdat hij als eerste en jongste Nederlander op nummer 1 stond in de Top 40. Hierop kreeg Smit de kans om een eigen nummer te produceren, het resultaat mocht er wezen en zijn lied genaamd 'Ik zing dit lied voor jou alleen' kwam op nummer 1 binnen in de Nederlandse Hitparades. Samen met de 'Band Zonder Naam' produceerde Smit nog een vijftal hits waarmee hij zich vooral richtte op de Duitse markt. Op zestienjarige leeftijd richt hij zich op een muziek carrière in eigen land. Samen met zijn Volendamse vrienden Cees Tol en Simon Keizer (Nick & Simon) schrijft hij nieuwe liedjes zoals onder andere 'Als de nacht verdwijnt'. Jantje Smit word Jan en dat blijkt ook uit zijn glansrijke televisie carrière waar Jan twee seizoenen te volgen is in een eigen realitysoap. Op muzikaal gebied scoort Smit in 2006 met de hits 'Als de morgen is gekomen' en 'Cupido'. Als Jan in oktober 2007 stemproblemen krijgt is hij gedwongen om tot en met juli 2008 rust te nemen en niet op te treden. Na zijn comeback regent het opnieuw hits voor de Volendamse volkszanger. Smit brengt diverse duetten met o.a. Damaru en Gerard Joling. Ook zijn albums doen het goed en verkopen als warme broodjes. In theaterseizoen 2013-2014 ruilde Smit de grote poppodia's voor de intieme theatersferen en bracht hij zijn alle eerste theaterconcert naar de Theaters.

En ook met deze theaterconcerten laat Jan Smit zien een veelzijdig Nederlands artiest te zijn. In de eerste helft van deze avondvullende voorstelling speelt Jan vooral de rustige nummers uit zijn repertoire. Afgewisseld met korte verhalen uit zijn leven wordt het ene liedje naar het andere gezongen. Jan vertelt over gebroken relaties, de geboortes van zijn kinderen en over hoe hij nummers maakte met andere artiesten. Jan weet zich prima te schikken in het intieme karakter van het theater en weet dichterbij het publiek te komen dan ooit te voren. Complimenten mogen dan ook gemaakt worden voor de interactie die hij heeft met het publiek. Jan neemt de tijd om samen met de jongste bezoekers op het podium tekeningen te ontvangen en daarna samen zelfs een liedje te zingen. Maar geeft Smit zijn aandacht aan een aantal verstandelijk-beperkte theaterbezoekers, wat resulteert in ontroerend en prachtig theater.

In de tweede helft van de voorstelling voert Smit het tempo aanzienlijk op. Hij speelt wat uptempo nummers van zijn nieuwe album en tegen het einde van de avond brengt hij een tweetal medleys waar hij onder andere zijn Volendamse vrienden Nick en Simon covert. Toch weet Smit ook, wat kenmerkend is voor theaterconcerten, tijdens de vlottere tweede helft een stap terug te doen en brengt hij een tweetal nummers 'akoestisch'.  Heel lang mag deze akoestische set niet duren, Smit heeft nog wat hitjes opgespaard om de avond knallend af te sluiten. In een sneltreinvaart pompt hij de meest bekende liedjes uit zijn repertoire de zaal in en weet daarmee de avond knallend en in stijl af te sluiten.

Jan Smit komt met deze voorstelling dichterbij zijn fans dan ooit te voren. Het siert hem dat hij de tijd neemt om in contact te komen met zijn publiek. Ook  mensen die normaliter niet vooraan staan bij zijn concerten weet Smit wel te boeien. Mede door de korte monologen tussen de liedjes door zet hij zijn nummers kracht bij. Smit brengt in deze productie zowel oud als nieuw werk ten gehore wat resulteert in een afwisselend programma. Een knappe lichtshow, strakke muzikale overgangen en typisch Volendamse humor maken de avond compleet. Jan Live is een theaterconcert op niveau wat smaakt naar meer.

Foto (c): JB Productions

Aantal sterren: