maandag 5 januari 2015

The Broken Circle Breakdown (Recensie)

The Broken Circle Breakdown beleefde op zondag 14 januari haar première in Theater de Veste in Delft. Het theaterstuk, wat in 2008 en 2009 volle zalen trok in de Belgische theaters, werd in 2012 verfilmd tot een Belgische speelfilm. Twee jaar later treffen we de voorstelling in de Nederlandse theaters met Ricky Koole en Daniël Boissevain in de hoofdrollen als Didier en Elise, een theatervoorstelling die op hun lijf is geschreven..


Het toneelstuk ‘The Broken Circle Breakdown featuring the Cover Ups of Alabama’ vertelt het verhaal van het onafscheidelijke liefdeskoppel Didier en Elise die elkaar vonden in de liefde en de muziek. Maar in hoeverre is dat iets waard zodra je doodzieke zesjarige dochtertje plots overlijdt? Elise vind haar uitweg in een laatste optreden met Didier en hun band genaamd ‘The Cover Ups’ en beleeft haar grande finale door middel van een gevoelig concert. Gedurende dat concert kijkt ze met haar man terug naar haar leven. Een leven vol incest, zelfmoord en dramatische gebeurtenissen, die uiteindelijk door Didier en haar dochtertje Maybelle worden ingekleurd tot toch nog iets wat een leven genoemd mag worden. Maar als dan juist dat grote geluk uit haar leven wordt gerukt weet zij het ook niet meer. Verdriet en onmacht is duidelijk zichtbaar bij het jonge stel, en zij kennen ieder een eigen manier om daar mee om te gaan.

Het theaterstuk gaat door merg en been. Ricky Koole weet de rol van Elise vol overgave en emotie over te brengen op het theaterpubliek. Gedurende de hele voorstelling laat Koole overduidelijk merken dat deze rol op haar lijf geschreven is. Ze vertelt pijnlijke verhalen over de dagen die zij samen met haar dochtertje doorbracht in het ziekenhuis en over hoe zij het kleine witte doodkistje tot aan het graf dichtbij zich hield. Het is confronterend, maar tevens o zo krachtig gebracht.

Waar Ricky Koole al vanaf het begin van de voorstelling het publiek in haar greep houdt, lijkt Daniël Boissevain als Didier dat niet te lukken. Soms staat het personage Didier als een huis op het toneel, waar hij het publiek inpakt met krachtige anekdotes en pijnlijke verhalen. Anderzijds staat hij ellendig lang te zwetsen over hoe God en religie als parasiet leeft in de hoofden van de mens, iets wat zeker kenmerkend is voor het personage Didier, maar toch gewoon soms net wat te langdradig is.

We zien Boissevain op zijn krachtigst als hij vertelt over hoe hij zijn dochtertje uitlegde dat het door haar gevonden dode vogeltje nu een sterretje aan de hemel is. Ondanks het feit dat hij niet gelooft in het irrationele ‘leven na de dood’ praat hij nu zelf ook tegen een sterretje, zijn kleine sterretje.

De pijnlijke gesproken scènes worden naadloos afgewisseld door aanvullende, opvolgende en/of overlappende liedteksten, gebracht in een country/bluegrass stijl. Het bandje, in de voorstelling genaamd ‘The Cover Ups’, weet op integere wijze de muzikale onderlegger te zijn van deze productie. Zij begeleiden gedurende de voorstelling Ricky en Daniël als zij de liedjes van diverse bekende Amerikaanse artiesten zoals Johnny Cash en Alison Krauss ten gehore brengen.

Regisseur Michiel de Regt weet ‘The Broken Circle Breakdown featuring the Cover Ups of Alabama’ succesvol naar de Nederlandse theaters te brengen. Ricky Koole en Daniël Boissevain weten de gevoelige (muzikale) snaar te raken en maken heel wat los bij het nietsvermoedende theaterpubliek. Deze krachtige en zwaar beladen voorstelling laat de mens zien in zijn kwetsbaarste positie; het schetst het leven van twee verloren zielen die niet meer bezig zijn met leven, maar met overleven. De pure pijn, verdriet en onmacht is voelbaar en laat zien hoe fragiel een mens kan zijn.

Bas Oeijen

Aantal sterren: