maandag 23 maart 2015

Cabarestafette II (Recensie)

Drie met zorg geselecteerde cabaretiers, een presentator en een DJ maken het totaalconcept van de succesformule genaamd 'Cabarestafette' compleet. Op 20 maart 2015 presenteerde Nina de la Croix de tweede editie in Tilburg, waar de voorstelling neerstreek om een nieuwe lading onbekend talent een podium te geven.

Cabarestafette, een bekende schakel in theaterland op het gebied van cabaret. Al vele grote namen zijn voortgekomen uit deze productie, zoals bijvoorbeeld: Jochem Myjer, Theo Maassen en Sara Kroos. Het idee achter deze productie is dat beginnende cabaretiers een kans krijgen om ontdekt te worden en zo een carrière op te starten in theaterland. Het publiek krijgt dus op een avond drie verschillende en voor hen waarschijnlijk onbekende artiesten voorgeschoteld die een stukje spelen uit hun eigen avondvullende theaterprogramma. Geen avond is hetzelfde en dat zorgt voor een unieke theaterformule die al jaren succesvol meegaat. Ook in Tilburg werd het publiek verrast door de drie energieke cabaretiers die maar al te graag hun strepen willen verdienen en timmeren aan een weg naar de top.

Anke Laterveer
Anke mag deze avond de spits afbijten in Tilburg. Zij neemt het publiek mee naar haar eigen wonderlijke wereld vol met eigen visies en missies op het leven. Laterveer speelde in 2012 en 2013 mee met de Comedeytrain en in 2014 stond zij in de halve finale van het Leids Cabaret Festival. Ze weet haar 30 minuten in Tilburg op bijzondere wijze in te kleuren. Omdat ze al als kind droomde van een theatercarrière besluit ze deze droom in Tilburg uit te laten komen. Inclusief confetti, die nog wel even geknipt moet worden. Terwijl ze een aantal bezoekers deze confetti laat knippen vertelt ze over haar bijzondere leven. Opvallend hierbij is de wijze waarop ze zichzelf presenteert. Zo presenteert ze onder andere een fikse zelfspot op haar lichaamsvorm en brengt ze tamelijk zware onderwerpen aan het licht. Ze probeert onder andere de spot te drijven met zelfmoord, een verhaal wat tijdens haar uitvoering twee kanten kent. Ze geeft aan zelf wel eens met de wens gelopen te hebben maar anderzijds slaan haar grappen rondom dit onderwerp volledig de plank mis. Dit maakt dat de performance van Anke Laterveer een beetje voelt als een valse start.

Rayen Panday
De valse start die Laterveer presenteerde weet Rayen Panday echter weer prima om te buigen tot het ouderwets prettige gevoel wat we kennen van de Cabarestafette. Rayen Panday wist de persoonlijkheidsprijs binnen te slepen op het Groninger Studenten Cabaret Festival in 2008. Sindsdien speelt hij op diverse festivals en uit markten door heel Nederland. Vorig theaterseizoen bracht hij zijn voorstelling ´Drie keer Rayen´ naar het theater. Dit theaterseizoen speelt hij met zijn voorstelling ´Vrijspraak´ tot en met mei in de Nederlandse theaters. Rayen is vlot, daadkrachtig en vooral erg grappig. Een duidelijke structuur, laagdrempelige thema´s en een prettige houding op het toneel zorgen ervoor dat de tijd vliegt en het half uur (gevoelsmatig) te snel voorbij gaat.

Patrick Laureij
De Rotterdamse Patrick Laureij mag het programma na de pauze verzorgen. We zagen Laureij in verleden onder andere terug in het voorprogramma van Theo Maassen en diverse malen als cabaretier op Lowlands. Ook won hij in 2013 de jury-en publieksprijs van Cameretten. Dat allen leerde hij op het open podium van Toomler en zijn loopbaan bij de Comedytrain. De nogal botte cabaretier weet Tilburg te verblijden(?) met zijn botte en ongenuanceerde visies op het (en zijn) leven. Zo vertelt hij schaamteloos over hoe hij voor de rechter moest verschijnen en over hoe hij een echo moest laten maken van zijn balzak. De performance van Patrick is vooral ook even wennen. Hij onderlegd zijn verhaal vooral met straattaal en een fikse dosis vloeken. De woorden 'kutzooi' en 'teringzooi' zijn dan ook niet op 20 handen te tellen en de thema's zullen vooral voor de wat jeugdigere theaterbezoeker interessant zijn. Masturberen, de porno van zijn vader en homo's die 'tikken' krijgen vormen een beetje de rode draad door zijn verhaal. Dit maakt dat Patrick Laureij niet over een kam te scheren is met andere cabaretiers. De kwestie van smaak is dan ook een belangrijke factor voor zijn publiek gedurende zijn performance.

Cabarestafette is en blijft een sterke formule die niet meer uit de theaters weg te denken valt. Dat blijkt ook wel weer uit deze bijzondere editie van deze theaterproductie. Cabarestaffete tourt momenteel door heel Nederland in diverse samenstellingen van presentators en cabaretiers. Ondanks dat het altijd afhankelijk is en blijft van wie er op het toneel staat, is dit wel een ideale kans om nieuw talent op te duikelen in onze grote theaterindustrie anno 2015!