zaterdag 21 maart 2015

Hartsvrienden (Recensie)

Op woensdag 18 maart 2014 was de musical ‘Hartsvrienden’ in Theaters Tilburg. De musical, gebaseerd op het verhaal van Blood Brothers (1844), is de eerste musical die Van Lambaart Entertainment naar de Nederlandse theaters brengt, nadat Edwin van Lambaart opstapte bij Stage-Entertainment. Hij trachtte om het eeuwenoude verhaal van Blood Brothers in een nieuw jasje te steken.

In diverse landen is de musical Blood Brothers haast niet weg te denken uit de theaters. Al ruim 15 miljoen bezoekers hebben het oorspronkelijke verhaal uit 1844 ervaren in musicalvorm. Nederland bleef echter tot op heden altijd uit. Edwin van Lambaart, voorheen topman bij Stage Entertainment, steekt daar dit theaterseizoen een stokje voor. Hij brengt Blood Brothers dit jaar onder de naam ‘Hartsvrienden’ naar de Nederlandse theaters. Een gewaagde stap voor zijn impresariaat, wat hiermee de eerste musical produceert.

De musical Hartsvrienden vertelt het verhaal van mevrouw Janssen (Vera Mann), een Rotterdamse bijstandsmoeder die een van haar baby’s afstaat aan het poetsadres waar ze haar kost verdient. Een keuze die ze moest maken omdat zij zelf niet de financiële middelen zou hebben om voor beide zonen te zorgen. Haar tweede zoon zou immers gelukkiger kunnen worden bij de welgestelde rijke familie dan bij haar in het gezin waar financieel echt geen ruimte is voor twee extra kinderen. Gezworen wordt op de Bijbel dat het afstaan van de tweelingzoon voor eeuwig geheim moet blijven en dat deze situatie nooit is voorgevallen. Alles lijkt goed te gaan totdat de tweeling elkaar op zevenjarige leeftijd tegenkomt en elkaar tot bloedbroeders dopen. Met een mes maken zij een snee in elkanders hand en zweren zij er altijd voor elkaar te zijn. Wat ze niet weten, is dat ze die bloedband eigenlijk altijd al hadden.

Opvallend in deze musical is het debuut van Guido Spek, die de rol van Mickey mag vertolken. Ondanks het feit dat zijn carrière vooral bestaat uit acteerwerk, blijkt hij ook goed tot zijn recht te komen in een musical. De rol van de Rotterdamse, iets wat asociale, Mickey lijkt hem dan ook op het lijf geschreven. Hij zingt, sprint en klautert over het toneel terwijl zijn bloedbroeder Eddie (Jim Bakkum) alles wat rustiger aan doet. In zijn padvindersuniform maakt hij kennis met het spelen zoals hij dat nog nooit voor ogen had gehad. In plaats van lezen in zijn encyclopedieën en voorgelezen worden door pappa raust hij nu met een katapult door de Rotterdamse wijken. Maar hoe lang kan dit goed gaan? Hoelang zal het duren voordat de tweeling door heeft hoe het eigenlijk echt zit?
De overige cast van de voorstelling bestaat uit; Yes-R, Maike Boerdam, Bente van den Brand, Jonathan Demoor, Jacqueline Aronson, Sander van Voorst tot Voorst, Michiel de Meyer en Sanne Schlette. Opvallend is de slechte prestatie die Yes-R neerzet als verteller van de musical. Hij lijkt een kei te zijn in open deuren intrappen en zijn half zingende rappraktijken slaan compleet de plank mis. Zijn rol voelt dan ook een beetje overbodig aan en later in de voorstelling weet zijn komst op het toneel zelfs te resulteren in een irritante vertoning.

De musical Hartsvrienden rammelt en kent vele ups en downs. Sommige fases uit het leven van de tweeling worden erg uitgerekt en deze duren dan ook eigenlijk te lang. Waar de voorstelling voor de pauze vele ludieke momenten kent, ontstaat na de pauze een gat vol serieuze kost. Wat tevens spijtig is dat de voorstelling eigenlijk geen climax kent, de climax die wordt gepresenteerd is matig en resulteert in een snelle afrafeling van het einde van de voorstelling. Dit impliceert echter niet dat de voorstelling niet als vermakelijk bestempeld mag worden. De cast weet immers wel het uiterste uit de beschikbare middelen te halen.

Of Hartsvrienden een geslaagde vertolking is van Blood Brothers is dan ook echt alleen te meten op persoonlijk niveau. Duidelijk is echter wel dat de kwaliteit in de voorstelling soms ver te zoeken is.

Aantal Sterren: