dinsdag 31 maart 2015

Toe Maar - Doe maar net alsof (Recensie)

Sinds 1 dag of 2, De Bom, Smoorverliefd en Belle Hélène. Alle bekende hits van de Nederlandse popgroep Doe Maar, een Nederlandstalige band die nog altijd een plekje heeft in het hart van vele Nederlanders. Een goede reden voor de coverband ‘Toe Maar’ om daar een avondvullend theaterprogramma op te schrijven: ‘Doe maar net alsof’. Maar weten zij datzelfde fijne gevoel te bezorgen als Doe Maar vroeger zelf deed?



Toe maar
De Nederlandse popgroep Doe Maar was bekend tussen 1978 en 1984 en wist toen met hun eigenwijze Nederlandstalige muziek vele harten te stelen. De band kenmerkte zich destijds door hun grote populariteit en hysterische fans. Een lange tijd waren de concertkaartjes, merchandise en albums niet aan te slepen. Nederland omarmde nog nooit eerder een Nederpopgroep als dat zij dat bij Doe Maar deden. Des te groter was de klap toen de band in februari 1984 besloot te stoppen. De band gaf in april nog twee afscheidsconcerten waarna zij het toneel verlieten. Ze verdwenen echter niet voor goed van het podium, in de loop der jaren zagen we de band diverse malen terug met reünieconcerten. Ook ging in 2007 de musical ‘Doe Maar – De popmusical’ in première in Theaters

Tilburg.
Nu, ruim acht jaar later klinken de klanken van Doe Maar opnieuw in Tilburg. De coverband ‘Toe Maar’ bracht op 28 maart 2015′ hun tributeshow ‘Doe maar net alsof’ naar de Concertzaal in Tilburg. De Winterswijkse coverband bestaat uit Wilco Hijink, Roy Klein, Jan Willem Renskers, Raymond Ubbink, Rene Dibbets, Michiel Bemer en ‘daafit’. De band barst van de energie en vanaf de eerste noot is de activiteit op het podium erg hoog. Geheel tegenstrijdig met de activiteit van het Tilburgse theaterpubliek in de zaal. Een kleine groep jongeren springt vanaf het tweede nummer al uit de stoelen terwijl het overgrote gedeelte van de zaal de kat uit de boom kijkt. Jammer is dan ook dat leadzanger Wilco Hijink veel aandacht besteed aan de kleine groep feestgangers. Via hen probeert hij de rest van het publiek mee te trekken in de activiteit van de groep jongeren, duidelijk is dan ook dat een groot deel van de zaal daar niet op zit te wachten. Dit resulteert in een aantal moeilijke situaties, terwijl Hijink roept over ‘de tent afbreken’ lijkt de gemiddelde bezoeker al weer terug te ploffen in zijn of haar stoel. Moeilijke situaties die niet nodig zouden zijn als het theaterpubliek niet benaderd zou worden als concertpubliek.

Hierdoor ontstaat de twijfel of het concept van Toe Maar wel thuis hoort in het theater. De tribute-band is kwalitatief erg goed, maar lijkt meer te kunnen excelleren in een pop- en/of concertzaal. Het Tilburgse theaterpubliek is nogal stug van zichzelf, wellicht daardoor komen de kwaliteiten van de band niet volledig tot hun recht in de zaal. Kwaliteiten die er wel zijn, de band klinkt goed en getuigt van hun kunnen. Dit maakt de voorstelling ‘Doe maar net alsof’ wel een prima theatervoorstelling maar hoort wellicht niet thuis in een schouwburg.

Bas Oeijen

Aantal sterren: