donderdag 9 april 2015

Stand-up comedy (Paaspop, 04-04-2015)


Ook op Paaspop treffen we jaarlijks tussen de gevarieerde line-up een aantal theatrale belevingen. Een daarvan is het jaarlijks terugkomende stand up comedy-uurtje. Dit jaar lag de presentatie van dit uurtje lachen gieren en brullen in handen van Howard Komproe.



De eerste stand-upper op het programma is Berit Companjen. De kleine dame (150 cm) bewijst toch maar flink wat pit in zich te hebben zitten. In 2006 won Berit het Groninger Cabaretfestival, waarna de dame niet meer van het podium af te slaan was. Het grote publiek kent haar wellicht van het RTL programma ‘The Comedy Factory’ waar zij in 2013 aan deelnam. Berit blijkt een geliefd comédienne. Naast Schijndel mag ze deze dag ook Hilvarenbeek aandoen. Al zal ze meer hebben met Schijndel, gezien ze daar jaren zelf heeft gewoond. Berit nam on
s dan ook mee langs haar eerste carnavalservaringen en studentenperikelen die ze destijds heeft mogen beleven.

Krullenbol Kasper van der Laan mag als tweede moppentapper de zaal vermaken met zijn voorbereide act. Een spannend moment voor de jonge cabaretier, die normaliter vooral actief is voor Comedytrain. Kasper zijn performance weet niet volledig op de zaal over te komen. Hij deelt zijn geniale visies op wat men nodig heeft in het leven. Een voorbeeld hiervan is Bierradar, die aangeeft of het moment daar is om bier te drinken. Of een Vriendinradar.. 80% op gezeik? Dan blijf maar thuis!

Het uurtje ordinair lachen op hoog tempo wordt afgesloten door Martijn Oosterhuis die we vooral kennen van zijn deelname aan het televisieprogramma De Lama’s. Martijn bracht al diverse soloprogramma’s naar het theater en won in 1997 de persoonlijkheidsprijs van Cameretten. Ondanks we ons 1997 al bijna niet meer kunnen voorstellen bewijst Martijn dat hij nog altijd thuis hoort op het toneel. Iets wat grof maar des te vermakelijk worden we meegenomen langs de uiteenlopende ervaringen van Martijn. Van relaties tot carnaval en dronken taferelen in het ouderlijk huis. Niets word het nietsvermoedende publiek van Paaspop bespaard.

Bas Oeijen
In opdracht van: Maxazine