zaterdag 17 oktober 2015

Cirque Stiletto 3 (Recensie)

Na twee edities met de charmante Ellen ten Damme keert Cirque Stiletto terug en springt dit seizoen theaterdiva Karin Bloemen de circuspiste in voor de derde editie van het theaterspektakel Cirque Stiletto. Samen met de veelzijdige Wëreldbänd en diverse internationale circusartiesten tracht Bloemen de magie van het circus naar het theater te brengen.



Wie de eerste twee edities van Cirque Stiletto heeft bezocht zal toch even moeten wennen aan theaterdiva Karin Bloemen, die in de voeten treedt van Ellen ten Damme in de rol van spreekstalmeesteres. Waar ten Damme haar rol inkleedde op een toch wel stoute en sexy manier, zien we dat Bloemen vooral haar lolbroek heeft aangetrokken. In spreekwoordelijke zin, want eigenlijk zien we Bloemen de hele avond gehuld in tientallen over-de-top jurken met gigantische hoofddeksels. Aan het begin van de voorstelling zingt Bloemen dat de de avond ‘Formidable’ wordt en dat het publiek meegezogen zal worden in de magie van het circus. Dit blijkt echter niet altijd het geval te zijn. Hoewel Bloemen de grote lijnen van de voorstelling prima op zich weet te nemen, schiet zij soms ook tenenkrommend te kort. Ze maakt soms erg flauwe grappen en moet het vooral hebben van de constant terugkomende interactie met haar knappe dansers. Bloemen straalt daarnaast gedurende de eerste helft van de voorstelling weinig zekerheid uit, met als resultaat dat zij het publiek gevoelsmatig niet weet te raken.

We moeten daarbij ook nu niet in een negatieve spiraal schieten. Cirque Stiletto 3 is een daadkrachtige en kwalitatieve voorstelling, waarbij het publiek op hoog niveau wordt vermaakt. De internationale circusacts weten het publiek regelmatig naar het puntje van de stoel te brengen. Zo weet de Tsjechische jongleur Alan Sulc de magie van circus in volle glorie uit te dragen als hij met tig ballen een adembenemende jongleer-act ten tonele brengt. Verrassend en bijzonder is daarnaast de Italiaanse Lady Lala McCallan, die indruk maakt met zijn vertolking van Con te partirò, waarbij zij zowel de mannelijke als de vrouwelijke partij zingt.

Ook het lollige voorkomen van Bloemen heeft soms zo zijn charmes, halverwege de voorstelling geeft Bloemen eerlijk toe dat zij niet zo acrobatisch is ingesteld. Maar, gelukkig heeft ze wel één vorm van acrobatiek eigen gemaakt: acrobatiek in de taal. Taal blijkt duidelijk haar ding te zijn, want het daaropvolgende nummer over het sprookje Roodkapje is een schot in de roos. Daarnaast wordt Bloemen ondersteund door de mannen van de Wëreldbänd, zij dragen samen met Bloemen de show en weten keer op keer te verbazen met hun bizarre muzikale circusnummers. De Wëreldbänd brengt een continuïteit van kwaliteit en absurditeit in de voorstelling, spijtig is enkel dat sommige van de nummers die zij brengen in Cirque Stiletto vorig jaar ook te zien waren in hun eigen theaterprogramma, waarbij ze dus voor de vaste kern in herhaling vallen. Echter doet dit niet af aan de zeer waardevolle rol die zij spelen bij het gezelschap: jaar na jaar blijven de zes heren verassen.

Cirque Stiletto 3 is opnieuw een bijzonder theaterspektakel op hoog niveau. Hoewel Bloemen soms de plank misslaat, bewijst ze na de pauze dat ze zich het circus eigen kan maken en weet zij diverse muzikale nummers ten gehore te brengen die veel goedmaken. Samen met de diverse internationale circusnummers en de waardevolle inbreng van de Werëldbänd is Cirque Stiletto 3 met Karin Bloemen opnieuw een bijzonder circusspektakel voor jong en oud.

Bas Oeijen
Foto (c): Andy Doornhein

Aantal sterren: