woensdag 25 november 2015

The Bodyguard (Recensie)

Op 27 september 2015 ging de musical The Bodyguard in première, de productie staat nu vast geprogrammeerd in het Beatrix Theater in Utrecht. Begin november maakte Stage Entertainment bekend dat in de vijf weken na de landelijke première al 200.00 kaarten verkocht zijn. De voorstelling wordt door het theaterpubliek met open armen ontvangen, en terecht!


The musical The Bodyguard, naar de gelijknamige film uit 1992, vertelt het verhaal van popster Rachel Marron (Romy Monteiro) en haar bodyguard Frank Farmer (Dave Mantel), die wordt ingehuurd als er plots uit de kleedkamer van Rachel een jurk verdwijnt. Het leven van Rachel en haar zoontje Fletcher (Jonathan Flohr) staat volledig op zijn kop als het niet alleen bij de verdwenen jurk lijkt te blijven. Rachel Marron kampt met een stalker en Bill Devaney (Ruurt De Maesschalck) regelt Frank Farmer, die samen met Bodyguard Tony (Zjon Smaal) de beveiliging rondom de superster naar een hoger niveau tilt. Uiteraard met de nodige weerstand van Rachel en haar team. De weerstand vanuit Rachel lijkt echter steeds minder te worden als er iets begint te bloeien tussen haar en Farmer die al snel op de rem trapt omdat hij zich dient te focussen op de veiligheid van Rachel. En dat is nodig, want haar stalker is genadeloos.

In de film was de stalker tevens ook een koelbloedige huurmoordenaar, de producenten van de musical hebben er voor gekozen de huurmoordenaar weg te snijden en de stalker te vormen tot grauwig personage. Het is dan ook intrigerend om te zien hoe Bram Blankenstijn de karakteristieken van de stalker al zwijgend kan vertolken tot een ware bad-guy, waarbij je kippenvel op de armen krijgt. Zijn timing is goed en hij weet een heerlijk thrillersausje over de musical heen te gieten, wat zorgt voor een constante spanningsopbouw gedurende de voorstelling. De voormalig Nickelodeon presentator Patrick Martens doet het goed in de flamboyante rol van Sy Spector, die zich op geheel eigen wijze ontfermt over de PR van Rachel. Maar ook de jonge Jonathan Flohr in de rol van zoontje Fletcher weet op 18 november het publiek in Utrecht te verbazen met zijn energieke danskwaliteiten.

Toch is er maar één iemand die vanaf de eerste minuut tot de laatste minuut het publiek in haar zak heeft zitten. De 22 jarige Romy Monteiro debuteert in de rol van Rachel Marron en zet meteen een stempel op de gehele productie. Vooral tijdens het slotnummer ‘I Will Always Love You’ overtreft ze bijna het origineel en vloeit er bij menig theaterbezoeker een traantje. Dat Monteiro een dijk van een stem heeft is dan ook niet uit te sluiten, ze overrulet de hele productie met haar zangkwaliteiten. Anderzijds lijkt Monteiro nog wel zoekende in haar acteerperformance waardoor de musical soms een beetje neigt haar het jukebox-genre. De hoofdmoot ligt dan ook vooral bij de muziek van Whitney Houston en het lukt zowel de cast als de band onder leiding van Mark Kuijpers om de productie muzikaal naar een hoog niveau te tillen.

De musical kent mede door de originele muzikale arrangementen een hoog entertainment gehalte waarbij het publiek wordt meegezogen in het laagdrempelige verhaal. De herkenbare muziek en de technische faciliteiten zorgen voor een hoogwaardig stukje totaaltheater. Net zoals bij voorganger ‘Moeder Ik Wil Bij De Revue’ wordt er geprojecteerd op grote schermen, wat de beleving van de voorstelling ten goede komt. Snelle decorwissels zorgen voor de fijne doorloop die het net zo vlotte verhaal nodig heeft om het publiek mee te zuigen en uiteindelijk niet meer los te laten.

Stage Entertainment brengt met The Bodyguard een bijzondere productie naar het Beatrix Theater. Na het Londense West End weet Nederland de voorstelling als eerste de musical te vertalen. The Bodyguard is een overweldigende musical waarbij de totaalbeleving neigt naar het perfecte. Het is het is geen thriller, het is geen theaterconcert: Het is The Bodyguard Een must see dit theaterseizoen!

Bas Oeijen