dinsdag 15 december 2015

Beauty and the Beast (Recensie)

Zondag beleefde de musical Beauty and the Beast haar première in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Wereldwijd bezochten meer dan 35 miljoen mensen de musical die het welbekende Disney sprookje vertolkt. Producenten Joop van den Ende en Albert Verlinde brengen 10 jaar na de Nederlandse première de musical terug naar Scheveningen waar hij vast geprogrammeerd staat.


Bij aanvang van de musical klinkende sprookjesachtige woorden “Er was eens…” waarna we op magnifieke wijze worden meegezogen in een groots geprojecteerd sprookjesboek. Het verhaal van Beauty and the Beast wordt ingezet door een vertelster (Martine Bijl), die ons meeneemt naar het kasteel van een egoïstische en verwende prins (Edwin Jonker), die een oude en lelijke bedelares de deur wijst. De dame vroeg in ruil voor een roos een nacht beschutting en onderdak. De prins peinsde er niet over en ondanks het advies van het dametje om mensen niet te veroordelen op hun uiterlijk, besloot de prins haar weg te sturen. Het lelijke oude vrouwtje veranderde in een beeldschone toverfee en sprak een vloek uit over de prins en zijn huisraad. De prins veranderde in een afschuwelijk lelijk beest en de vloek kon alleen doorbroken worden indien hij ooit echt van iemand zou houden en tevens haar liefde kon winnen. De roos van de toverfee stond centraal voor de tijd die ‘het Beest’ nog had om dit te verwezenlijken. Indien hij niet zou voldoen aan de eisen van de toverspreuk zou hij bij het uitvallen van het laatste blaadje gedoemd zijn om altijd een Beest te blijven.

Jaren later belandt de beeldschone Belle (Anouk Maas) in het kasteel van het Beest, waar zij gedwongen bij hem intrekt. In het wonderlijke kasteel verandert ondertussen de huisraad van de prins in objecten. Zij zien perspectief in de aanwezigheid van Belle en helpen Belle en het Beest een handje naar de romantiek toe. Allereerst zonder resultaat waardoor kandelaar Lumière (Tony Neef) en wandklok Tickens (Armand Pol) de zorg op zich nemen over de beeldschone Belle. Als uiteindelijk Belle steeds meer lijkt te vallen voor de innerlijke trekken van het Beest, gooit de zelfingenomen Gaston (Freek Bartels) roet in het eten.

De musical kent een rijkelijke cast die het draagvlak vormt van de musical. Er zullen maar weinig bezoekers onbekend zijn met de verhaallijn, waardoor de punten dus vooral gescoord moeten worden met het spel, de zang en de visuele beleving. En die punten worden daadwerkelijk gescoord, de sterrencast brengt de voorstelling in de 2015 versie helemaal tot leven. Anouk Maas komt vocaal volledig tot haar recht en bewijst dat zij na ‘The Sound of Music’ ook geschikt is om zich de veelzijdige rol van Belle eigen te maken. Jorge Verkroost weet de rol van Lefou op zeer ludieke wijze tot leven te brengen, waarbij hij veelal met Freek Bartels in de rol van Gaston op het toneel staat. Bartels schittert vooral gedurende zijn vocale partijen, maar zijn zelfingenomen karakteristieken gedurende zijn spel wekken soms wat irritatie op.

In zijn totaliteit is Beauty and the Beast een zeer geslaagde musicalproductie te noemen. De voorstelling die werd gepresenteerd als tourende voorstelling is de reis naar het AFAS Circustheater dan ook zeker waard. De sprekende decors, de sterrencast en het welbekende sprookjesverhaal zorgen voor een betoverende theateravond.

Bas Oeijen
Foto (c): Bas Oeijen

Foto-overzicht:








Foto's (c): Bas Oeijen