zondag 6 maart 2016

De Tweeling (Recensie)

Tessa van der Loo bracht in 1993 het oorlogsverhaal van De Tweeling in boekvorm op de markt, waarna in 2002 een verfilming volgde. De film won in 2003 een gouden kalf waarmee de film werd betiteld als beste lange speelfilm. In oktober 2015 bracht Stage Entertainment de musical naar het DeLaMar Theater in Amsterdam, waarna de voorstelling nu langs de grote theaters in Nederland trekt.


Tweelingzusjes Lotte (Rosa da Silva) en Anna (Hanna van Vliet) ontmoeten elkaar na de oorlog in Nederland. Anna heeft jaren bij haar oom Heinrich (Dic van Duin) gewoond en verloor haar grote (Duitse) liefde Bernd (Niels Gooijer) omdat hij als SS’er sneuvelde aan het Oostfront. Lotte groeide op in Nederland en werd verliefd op de Joodse barpianist David (William Spaaij), samen werkten ze als muzikaal duo in het Amsterdamse Tip Top-theater. David overleeft de oorlog niet en uiteindelijk settelt ze zich met Davids broer, Ruben (Jacob de Groot). De tweeling ontmoet elkaar net na de bevrijding in een Nederlands interneringskamp, waar het verzet Anna vasthoudt omdat ze Duitse is. Als het verzet Anna dreigt te fusilleren zien we op pijnlijke wijze hoe de tweeling vecht met hun oorlogswonden en uiteenlopende levenslopen. Maar als de klok daadwerkelijk slaat moet blijken of de bloedband van de zusjes sterker is dan dat wat zij individueel hebben meegemaakt.

Het artistieke team, wat we ook kennen van de musical ‘Hij Gelooft In Mij’, heeft er voor gekozen om het verhaal te vertellen op basis van flashbacks. Scriptschrijvers Frank Ketelaar en Kees Prins weken hierbij af van de originele synopsis waarbij de tweeling elkaar pas op oudere leeftijd ontmoet. In de musical worden we meegenomen naar de individuele levenslopen van Anne en Lotte, beiden worden op ingetogen maar visueel oogstrelende wijze gebracht. Door middel van projecties op het gehele toneelbeeld worden we als publiek meegezogen naar het ellendige leven van Anna op de boerderij van haar oom. We zien hoe ze strijdt om meer te worden dan het achterlijk verklaarde boerenmeisje en verliefd wordt op Bernd, een jongen uit de kerk die zichzelf later aansluit bij de SS. Ook zien we hoe Lotte in het typisch Nederlandse milieu opgroeit bij haar pleegouders, logischerwijs krijgt ze te kampen met hele andere normen en waarden als haar tweelingzusje. Zo vecht ze samen met David voor hun muzikale carrière en maken de twee droomplannen om naar Amerika te gaan.

Tussen de levenslopen door zien we de tweeling in hun jonge jaren, twee jonge meisjes illustreren in identieke kleding de tweeling alvorens zij van elkaar werden gescheiden. Ze verschijnen in scènes en vormen de flashbacks, een intrigerende en aangrijpende speelvorm. Regisseur Ruut Weissman weet hiermee keer op keer de juiste snaar te bespelen, wat resulteert in een pakkende toevoeging op het geheel.

Zangeres Ilse DeLange en JB Meijers schreven samen met Daniël Lohues de liedteksten die boven verwachting goed passen in het verhaal van De Tweeling. Vooral het lied ‘Niemand Weet Wat Er Komt’ bezorgt kippenvel, opnieuw ook door de terugschakeling naar de jonge tweeling. In combinatie met de moderne decors die vooral bestaan uit projecties op het gehele toneelbeeld, is musical De Tweeling een schot in de roos. De muziek en het spel komen samen tot een samenhangend geheel. De musical kent een ingetogen, maar anderzijds overweldigend karakter wat resulteert in een zeer krachtige musical. Een must-see!

Bas Oeijen
Foto (c): Roy Beusker