vrijdag 20 januari 2017

The Illusionists (Recensie)

Het is de afgelopen maanden niet onder stoelen of banken gestoken dat de massaproductie ‘The Illusionists’ naar de Heineken Music Hall, of inmiddels AFAS Live, zou trekken. Over het hele land trof men billboards en posters en ook op de sociale media werd massaal geadverteerd over schijnbaar de meest sensationele productie in het illusionismegenre. De zeven illusionisten deden na ruim 200 steden in 25 landen Amsterdam aan, maar wisten de hoge verwachten niet waar te maken.


Al voor de aanvang van de voorstelling ontwikkelt zich een discussie in de rokersruimte van de voormalige Heineken Music Hall. De grootschalige internationale productie wordt vooraf al vergeleken met onze ‘eigen’ Nederlandse Hans Klok. Een meisje van in de 20 giechelt daarop; ‘Hans Klok kan toch nooit op tegen een show als deze? Anders had hij hier wel aan meegedaan’. Wie de bezoekers na afloop van de voorstelling sprak zal misschien andere geluiden gehoord hebben. Brachten de zeven heren een slechte show? Nee, dat zeker niet, maar we kunnen ook niet spreken van topentertainment.

De zeven Illusionisten; Luis de Matos, Ben Blaque, James More, Krendl, Yu Ho-Jin, Raymond Crowe, en Enzo presenteerden niet eens een hele slechte show. Als publiek moesten we echter toch toeleven naar de enkele hoogtepunten in het ruim twee uur durende optreden. We zagen hoe Krendl in Houdini-stijl ontsnapte uit een grote tank met water, waarbij hij met zijn enkels zat vastgebonden aan de waterbak. Ook Enzo gooide hoge ogen met het tevoorschijn toveren van een heuse helikopter. Helaas werd het niet veel spannender dan dit, ondanks dat de heren met regelmaat ernaar streefden om het publiek te betrekken bij hun show. Deze interactiemomenten waren vaak (te) langdradig waarbij er veel concentratie werd gevraagd van het publiek.

Gelukkig is het niet moeilijk om de vinger op de zere plek van deze productie te leggen, het grootste gebrek gedurende de show zijn namelijk de showelementen. Ondanks dat de beelden op de sociale media anders deden vermoeden hebben we geen overweldigende special-effects mogen zien, iets wat een act kan breken of maken. Geen confetti, vuur of CO2 kanonnen, wat een gemis is in een groots opgezette productie als ‘The Illusionists’.

Al bij al is ‘The Illusionists’ een prima avondje uit, maar helaas niet eens voor het hele gezin. Gedurende de hele avond wordt er in het Engels gesproken, waardoor de productie, bij gebrek aan ondertiteling, niet geschikt is voor jonge bezoekers. Uiteraard brengen de zeven heren, ondanks alle haken en ogen, een vermakelijk avondje uit. Maar het mist glans en overweldiging. Iets wat ‘onze’ Hans Klok in de lokale theaters wel kan bieden. We geven daarom het meisje in de rokersruimte ongelijk, Hans Klok kan naar ons inzien prima op tegen deze massale productie.

The Illusionists is nog tot en met 15 januari 2016 te zien in het AFAS Live te Amsterdam. Daarna trekt de productie naar België waar de productie te zien is in de Stadschouwburg van Antwerpen en in Capitole te Gent.

Bas Oeijen

Foto (c): Bas Oeijen